Groddar & planering…

Det växer så det knakar här hemma. Trots att jag verkligen inte sått massor så börjar det bli en aning trångt under rören. Värre lär det bli när allt skolas om och sätts i enskilda krukor. Vilket påminner mig om att det är dax att förbereda krukor av tidningspapper för sättpotatisen och spara lite mjölkpaket till tomaterna.

Minns ni mina vackra frö från mina ricinplantor som jag odlade förra året som jag stoppade i jorden för en vecka sen?

img_3638-1Det är alltid lika spännande och se om ens ”egna” frö gror men det här året gick det vägen;

Ser ut som flamingohalsar inte sant? 🙂 Det är just detta (eller egentligen är det väldigt mycket mer men ni fattar..) som gör det så kul att odla. Dels är det inte särskilt krångligt. Jord, frö och vatten är i de allra flesta fall, allt som behövs. Lite värme och så HEPP! växer det. Dels som man ändå aldrig riktigt vet säkert hur det går. En del frö gror alltid för att rätt vad det är plötsligt inte gro. En del frö är enligt ryktet kinkigare men gror klockrent. Oavsett så har man relativt enkelt en härlig massa grönska att slösa med i sin täppa.

Just detta överflöd som man får för en relativt liten arbetsinsats och peng är något jag ska utnyttja i år. Jag har bestämt mig för att hålla en relativt snäv budget i år. Något jag delvis kan tacka Försäkringskassan för men istället för att deppa så väljer jag att se det jag som en utmaning. Jag har en hel del frö över från förra året. Dom ska användas. Sen ska jag enbart köpa sådant som kan tänkas ätas upp här hemma. Vilket är en ännu större utmaning då båda pojkarna här hemma just nu anser att allt grönt är giftigt men skam den som ger sig. Kanske kan jag väcka deras nyfikenhet om jag bjuder in dom till att odla? Jag vet att åtminstone Mini är inne i en sådan period nu. Och.. Det man odlat själv smakar så mycket bättre än det som är köpt. Kanske går det. Annars äter jag och sambon glatt en hel del grönt. Men oavsett så är det lätt att jag får för mycket av allt. Odla för att sen slänga ligger det ingen ekonomi i alls.

Alltså har jag suttit den här morgonen och klurat lite på pallkragelandet. Vad ska odlas var. Och när. Dessutom har jag gjort en liten lista på vilka mer frö jag behöver köpa. ”Behöver” är en sanning med modifikation så klart. Jag ”behöver” inte köpa squash-frö. Men det är gott. Och inte ”behöver” jag luktärt. Men det är ofantligt vackert och underbart att plocka in buketter av. Men jag skalar ner antal sorter. En luktärtssort räcker i år. Inte fyra som jag hade förra året. Jag har inte oändligt med plats. Men jag har planer för rabatten med plommonträdet. Ett träd som numera är knäckt och måste göras vid. Det öppnar upp för en rotation och frigörande av yta. Mina kryddväxter skulle kunna flyttas dit. Jag skulle även kunna odla sommarblommorna där. Ringblomma är relativt snigelfritt. Detsamma gäller luktärt och solros. På så sätt får jag plats med både purjolöken jag sått och två sorters potatis i pallkragelandet. Jag ska ordna ett lock med byggplast till en av mina kragar så jag kan redan om några veckor odla spenat och rädisa. Frö som är över sen förra året.

En del av pengar kommer att läggas på att göra pallkragelandet snigelsäkert. Dessutom behöver en del av mina gamla kragar bytas ut/renoveras då dom håller på att trilla sönder. Men jag räknar med att det kommer att löna sig i att jag faktiskt får skörda det jag lägger ner tiden på att dra upp och pyssla om. Typ. Vi får väl se hur det går i år… 😛

Ha en fin onsdag! ❤

 

2 reaktioner på ”Groddar & planering…

  1. Min strategi är i grova drag; Jag ska strö träflis runt kragarna då de sägs att sniglar ogillar att slemma över de. Sen ska jag pensla sk ”vattenglas” på pallkragarnas kanter plus att sätta nån form av utstickande kant på dom. Funderar på att häfta kraftig byggplast. Inte snyggt. Men billigt. Vattenglas är natriumsilikat som påverkar sniglarnas slemhinnor & gör att dom ogärna slemmar över de. Sök på Youtube så ser du vad det är. I kragarna så blir de pellets & manuell klippning för de sniglar som finns kvar i kragarna.

    Gilla

Kommentera

