Baksmälla…

Det här med att jag ska ”straffas” med ökad smärta, som en fysisk baksmälla, dagen efter jag gjort nåt mer aktivt lär jag aldrig förlika mig med. Det är så surt. Jag har märkt av det tidigare men just den här helgen och idag har det blivit extremt tydligt.   

Igår var jag med ungarna på äventyrsbad. Det var rutchbanor, vågor, kullerbyttor och hopp från poolkanten.  Vi var väl i vattnet mer eller mindre non-stop och efter ett par timmar var vi alla nöjda. Redan på vägen hem kände jag hur det onda började öka på. Som en smygande feberkänsla. När vi kom hem stupade jag totalt utpumpad ner i soffan och det enda yoga jag gjorde var några enkla vridningar för att rätta upp ryggen. Höll mig under värmefilten och var nog inte världens roligaste sambo precis…

Och idag? Känns det som jag har ett begynnande blåmärke i kombination med krypande träningsvärk, över hela kroppen. Skum känsla som jag lite förvånat iakttar lite på avstånd. Med tanke på att jag är relativt aktiv med promenader och yoga/styrketräning varje dag så trodde jag inte jag skulle reagera så kraftigt på badandet igår. Där ser man liksom? Men oavsett? Så är dagens ”hang over” så värd med tanke på hur kul jag och ungarna hade på badet igår. Det var längesen vi gjorde något sådant här tillsammans. 

Tack vare MMS-utbildningen vet jag vad den ökade smärtan beror på och att det onda kommer att gå tillbaka till en mer hanterbar nivå. Jag vet att jag har triggat mitt överkänsliga smärtsinne och alla smärtsensorer dansar jitterbugg vilket i sin tur min hjärna tolkar som att något är riktigt på tok. Rent logiskt vet jag att det inte är så. Det är ”bara” smärta. Min kropp är inte skadad på något sätt. Vila och varsam aktivitet kommer att lugna ner jitterbuggen till en stilla vals igen. Ingen anledning till oro.  

Som väl är så har jag en hel hög med böcker att ”roa” mig med, bland annat ännu en bok av Anna Fredriksson, när jag ligger här på soffan & återhämtar mig. 😉 

Ha en fin söndag! ❤  

Kommentera

