Barn & sociala medier. 

Idag var jag på möte på skolan som mina barn går på. Om nätetik. Det var deras mentorer som kallade oss till mötet där både vi föräldrar och barn var med. Jag tycker det är bra lärarna uppmärksammar det. Tydligen bottnar sig det i att någon i min sons klass råkat illa ut. Hur vet jag inte. Men det spelar ingen roll. Skadan är skedd. 

Det här med sociala medier kan man tycka mycket om. Men vad vi än tycker om det så är sociala medier idag en stor del av våra barns vardag. Min äldste pojk fyller 13 i år. Han har både Instagram, Snapchat och Facebook. Tydligen även Twitter. Om än inte aktiv. Högst troligt har han börjat eller kommer att börja porr-surfa och där har jag ett jättejobb framför mig. Vi vuxna vet av erfarenhet att verkighetens sex är långt ifrån den version porrvärldens blankpolerade stereotypa sex är. Det är inte bara att spotta och köra på när de kommer till oss kvinnor. Inte män heller för den delen. Människan och sex är lite mer komplicerat än så. Ord som hora, slyna och fitta hör jag olyckligtvis oftare än vad jag vill när jag rör mig på skolområdet för att hämta minstingen. Sagda i affekt. Och troligen utan att veta hur grovt värde orden har. Men ändå. 

Jag försöker vara en sån där jobbigt nyfiken mamma och frågar en massa. Mer än gång har store pojken himlat med ögonen men det struntar jag i. Jag försöker få honom att tänka till runt det som sker ute på internet. Än stänger han mig inte ute. Vad jag vet. För jag inser oxå att det kan hända saker som jag inte vet i anonyma konton och grupper. Just anonymiteten på nätet är lockande lätt att gömma sig bakom. 

Jag tänker inte sätta mig på höga hästar eller kasta pil i gummibåt. Jag vet av egen erfarenhet hur mycket lättare det är att skriva saker över nätet eller i sms istället för att säga det ansikte mot ansikte och jag vet hur lätt det är att orden misstolkas. Jag vet oxå av erfarenhet hur fruktansvärt ledsen man kan bli av det skrivna ordet. Och det försöker jag förmedla till mina barn. Om och om igen. 

Jag tror inte att förbud löser saker när det handlar om sociala medier. Möjligen fördröjer det saker och ting men undvika det helt tror jag är omöjligt. Bara för att du inte har Instagram betyder det inte att du per automatik inte kan bli utsatt för nätmobbning. En bild eller filmsnutt sprids likväl med ljusets hastighet. Det är ett faktum att det finns oerhört mycket skit i alla de olika sociala medierna men man får inte för det glömma att sociala medier oxå är kul, lärorikt och ett sätt att lära känna världen och nya människor på. Tex så hade jag och Johan troligen aldrig träffats om det inte vore för internet. 

Det är ett svårt men viktigt jobb att lära våra barn nätetik men vi måste. För igen; vi kan tycka vad vi vill men sociala medier har kommit för att stanna. Och det är vi FÖRÄLDRAR, inte skolan, skolsköterskan eller fotbollstränarens, jobb att lära våra barn detta. Precis som det är vårt jobb att lära våra barn att uppföra sig i andra sociala sammanhang. 

Jag tänker fortsätta fråga mina barn om vad som händer i deras sfär av sociala medier. Kanske får jag veta nåt. Kanske inte. Men jag har åtminstone visat att jag vill vara en del av den och deras liv. 

 

2 reaktioner på ”Barn & sociala medier. 

  1. Viktig uppgift för oss föräldrar, absolut! Fråga, fråga och åter fråga. Läste någonstans att en bra fråga att använda är: Hur har du haft det på nätet i dag?

    Och att kasta pil i gummibåt, var ett nytt uttryck för mig, men jag har redan använt när min tonåring försökte vara kaxig om en städfråga… Hi Hi, tack snälla du för det!

    Gilla

Kommentera

