För kurvig för yoga? 

Vad som ibland kan göra mig rätt matt är att yoga väldigt ofta framställs som bara något smala och vita kvinnor kan göra. Bilder som dom här är rätt överrepresenterade.

blog_11

mc_am06_00_sized2

Visst är de vackra kvinnor. Men jag gillar inte det riktigt. Det gnager liksom. Det är så stereotypt! Var är de med annan hudfärg? Var är männen? Och var ÄR de som inte är pinnsmala? Bilder som de här ovan får folk och det fick mig, att tänka att det DÄR?? Det klarar man/jag aldrig! 

Men.. av någon anledning så gav jag mig likförbaskat in i yoga-världen i alla fall. Mitt mål var solklart; jag skulle, så klart, bli lika smal och slank som kvinnorna på alla bilderna! Fast sen hände det något. Jag fastnade för den beroende framkallande glädjen i att upptäcka, att trots att min kropp verkligen inte ser ut som dom på bilderna ovan, dessutom med värk, så fixade den både det ena och det andra. Yogan var och har förblivit prestationslös. Dagar med mer värk anpassar sig liksom yogan efter min kropp. Och min kropp efter yogan. Dagar med mindre värk så blir yogan därefter. Det är en sorts frihet.  

Kanske har jag lyckats hålla yogan kravlös just för att jag för en gångs skull ser förbi den stereotypa framställningen av yogis? Det händer ytterst sällan att jag lägger någon värdering i andras yoga-utförande. Nyfiken? Absolut! Värderande? Inte de minsta! Min yoga är min yoga. Precis som andras yoga är just deras. Yoga är för alla oavsett kroppsform, hudfärg eller kön. Nu när jag börjat gå på yogakurs så möter jag yogisar i alla åldrar, kön och format. Som alla yogar efter sin förmåga. Dom släta, smala superviga kvinnorna finns så klart men dom är knappast överrepresenterade. Det är befriande. Jag letar däremot oftare efter yogis som bryter från de stereotypa bilderna av yoga-utövare ute på sociala medier. En som blivit en favorit är Dana Falsetti som ni ser här nedan.

Och så har vi Jessamyn Stanly, en svart och kurvig Yogi som hela tiden slår hål på myterna om hur en yogi ”ska” se ut.   

Visst är det fantastiskt?

Ha en fin tisdag!

Kommentera

