2016 års snigel-strategi.

IMG_20150711_193638
Mitt pallkrage-land i början av förra årets säsong.
wpid-img_20150812_184735.jpg
Mitt pallkrage-land i slutet av säsongen. Då hade jag nästan gett upp helt mot sniglarna.

Jag har klurat på det här med ”mina” sniglar ett tag nu. Och jag tror att jag kommit på en strategi till hur jag ska, åtminstone minska, angreppet och kanske därmed ha en chans till att odla grönsaker.

  • Börja tidigt att bekämpa. Ska ut redan i helgen och vända på lite stenar och glo i komposten efter ägg. Vad jag förstått övervintrar den spanska snigeln som små. Kanske jag kan klippa ett gäng när jag ändå håller på? Det är en fis i rymden mot det antal som jag inte ens vågar tänka på, som finns överallt i täppan och inne hos grannarna, men för varje död snigel har jag förhindrat otaliga generationer sniglar att komma för att festa på mina jordgubbar eller rädisor.nemaslug
  • Köpa Nemaslug och vattna ut i komposterna och pallkragarna. Tänker dessutom fånga in sniglar, klippa dom och doppa i Nemaslug och sen lägga ut på väl valda platser i trädgården för att på så sätt sprida nematoderna vidare då sniglar mer än gärna festar loss på sina döda kompisar. Kräver att man upprepar det några gånger men det får det vara värt.
  • Jag tänker plocka upp och ta bort all sten runt och mellan pallkragarna för att ersätta dom med barkflis. På samma gång ska jag bredda yttersta kanten från kragarna mot gräsmattan sett med ett par decimeter. Tydligen är sniglar mindre angelägna om att slemma över barkflis. Kan vara värt att testa. Funkar det inte får jag byta ut det mot singel nästa år.
  • Jag ska fästa styv byggplast ut från kanterna på pallkragarna för att på så sätt hindra sniglarna att klättra över kanten.
  • Dessutom ska jag fästa en decimeter bred remsa av asfaltpapp runt om pallkragens utsida under den utstickande byggplasten.
  • Och så till sist så ska jag under asfaltsjappen mot fliset till måla med så kallad ”Vattenglas”. (natriumsilikat.) Jag har förstått att om man blandar det med lerpulver så fäster det lättare. Dock behöver man upprepa det 1-3 gånger under säsongen. Det kan det vara värt.

  • Och så fortsätter jag med mina fällor med snigelfritt. Inte vackert men det lockar till sig stora som jag kan klippa ihjäl och de jag inte ser går förhoppningsvis och dör någonstans efter festmåltiden. Brukar inte synas inne bland perenner och buskar.

IMG_20150505_141948

Jag är fullt medveten om att jag för ett krig som jag egentligen inte har en chans att vinna med tanke på att jag bor mitt i ett kvarter där jag är den enda som odlar något. Min täppa är rena julbordet för sniglarna och jag har mer än en gång sett hur dom liksom slemmat in på rad till mina pallkragar!

Men! Om jag gör så här så kanske jag har en chans att kunna odla lite grönsaker i allafall. Förra året hann inte mycket komma upp förrän det var uppätet. Det är värt ett försök. Det kan ju som sagt inte bli värre än förra året när sniglarna fullständigt åt upp min odlarglädje.IMG_20150618_082437

Skulle det nu inte funka alls utan att det blir helt överjävligt i år med? Tja… Då får jag väl anlägga rosen och perennrabatter i kragarna. Hur som helst? Ni lär få veta hur det går… Ha det gott!

 

 

4 reaktioner på ”2016 års snigel-strategi.

  1. Just det där med att behandla döda sniglar med gift så de äts upp kallad norska metoden. Jag har läst att den varit framgångsrik nånstans på en åker. Du lär ju inte ha större grannskap än en åker men alla i grannskapet kommer väl till dej för att äta ihjäl sej då

    Gilla

  2. Toppentips!
    Känner oxå lite att odlarglädjen dör när sniglarna attackerar.
    Fick dock en snilleblixt innan… Pergola på kors och tvärs i hela trädgården och sedan odla allt hängandes 😉
    Ha det gott!
    Kram Karolin

    Gilla

Kommentera

