Om fibro & bantarhjärna. Intervju på Livskick.

För ett gäng veckor sen fick jag förfrågan om att vara med i en intervju på Livskick om min fibromyalgi och mitt förhållande till mat och träning. Efter en stunds övervägande tackade jag ja.  (Klicka på bilden så kommer ni till Livskick & intervjun.)

Klicka på bilden så kommer ni till intervjun.

 

Det var inte helt självklart. För jag är kluven. Jag vill ruska om andra kvinnor som pressar, bantar och jagar så mycket så att dom stannar upp och tänker efter. Samtidigt… Så är skammen i att jag hamnat i en ätstörning rätt tung. Jag har inte svårt att prata med andra om hur tokigt dom tänker och hur förbaskat bra dom är oavsett vad vågen visar. Men att prata om hur JAG mår, det är en helt annan sak… Till och med inför J har jag svårt att berätta, både när det gäller ätstörningen och fibromyalgin, vilket går stick i stäv med att jag älskar när han tar kommandot en smula och låter mig vila i att han är rädd om mig när jag inte förmår mig att vara det.

2a1a0ea56b6fae5f6a9c91bc4f94691a

Och när det kommer till just fibromyalgi så läser jag dagligen om kvinnor (och män) som inte blir trodda när dom ber om hjälp av vården, arbetsgivare och/eller familj. Fibromyalgi är en komplex sjukdom med så många ansikten och den har i många år klassats lite som en ”slaskdiagnos”. Fast den sen flera år tillbaka har en egen diagnoskod så finns det som sagt ständigt människor som inte trodda.Det är sorgligt. Alltså behöver vi fortsätta prata om den. Upplysa vänner, familj, läkare och alla andra. Ett sätt är genom att intervjuas i Livskick.

851ea59ef75095ed41fec9840b63b4c5

Må så gott idag! ❤

Kommentera

