Trädgård är bästa medicinen.

Fick skickat en länk till mig. Om trädgårdens läkande effekt för själen. Den är på engelska men så läsvärd;

Gardening is the best medicine för the mind

Framför allt ett stycke griper mig i den här texten.

”What I find so wonderful about gardening is that it is both beneficial to my health and enjoyable. This seems like rare thing in life. For example, everyone wants an athlete’s body but few people want to spend five days a week in the gym. Gardening, on the other hand, is both salubrious and gratifying.”

För precis så är det. I våras när jag än en gång hade mitt bryt mot min hets gentemot min kropp återupptäckte jag trädgården efter flera års vila och lite trevande. Jag grävde och grävde. Sådde och svor över sniglarna. Och där i mellan… stoppade jag näsan i en ros och drog in dess ljuva dofter, njöt av vårvärmen i växthuset, den ljumma jorden mot mina fingrar och solen strålar när jag låg rakt upp och ner och tittade på molnen. Jag grävde ner ångesten och fick självkänslan att växa. Trädgård är fantastisk på det viset. Trädgården fanns där och fångade mig.

wpid-fb_img_1426109952494.jpgIdag drar vinden runt knuten på huset. Jag har ont. Jag känner mig allt annat än stabil i mitt beslut att den här gången ska jag bryta med hetsen en gång för alla. Ute ligger trädgården grå, blöt och kall. Stilla väntar den på våren. Den vet och jag vet att våren kommer. Det är så det är. Men ändå vankar jag otåligt här inne. Och det är här… här kommer yogan in. Jag rullar ut mattan och den tar emot mig. Yin yoga är särskilt bra dagar när sinnet är i obalans. Det kräver inte mycket. Mjuka kläder som inte behöver vara träningskläder, en matta och lite kuddar sen är det bara att sjunka in i en asana och andas.

Yoga har i mångt och mycket samma effekt som trädgården. Den fångar upp och läker. När solen börjat att värma igen ska jag skita högaktningsfullt i vad grannarna eventuellt möjligen skulle kunna tänka utan så fort jag får tillfälle rulla ut min matta och yoga ute i min älskade täppa. Tillsammans fångar dom mig och jag blir ännu starkare. ❤
wpid-img_20150806_163100.jpg
Ha en fin tisdag.

Kommentera

