Groddar och skott!

Jag har nu för första gången testat att grodda här hemma. Har sett det på flera håll ute i cyberspace så nu var jag ”tvungen” att testa själv. Blev lite snål när jag såg vad ett sådant där flashigt groddtråg kostade (allt från 80 spänn och uppåt) så jag, efter att ha konsulterat google en sväng, grejade sen ihop en egen groddburk av en glasburk, ett par oanvända strumpbyxor (hur tänkte jag när jag köpte ett par VITA??) och ett gummiband. Jag menar? Det är ju bättre att lägga pengar på lite mer frö och såjord inte sant? 😉

Jag har haft dom i blöt ett dygn och sköljt. Nu får vi se om det blir nåt bra av det. Först ut är broccoligroddar. Har aldrig testat men det låter ju försvinnande gott inte sant? Återkommer med resultat om någon dag eller så. 
För övrigt så fortsätter det att växa så det knakar på fönsterbrädan. Andra omgången skott är på G. Här på bilden har ni, med början närmst er i bild; Ärtskott, solrosskott och rädiseskott. Mumma på en grov macka med ost! Solrosorna är ett resultat av en liten skopa av de solrosfrö jag köpte till småfåglarna. Det blir ett schysst kilopris! Och eftersom fåglarna av någon anledning helt plötsligt slutat komma och äta så får jag väl ha lite nytta av fröna? Dock måste jag ju ändå tycka att var en jädra tur att jag ”bara” köpte en 3 kilos spann och inte köpte en sådan där stor säck på 10 kilo med solrosfrö som jag först stod och sneglade på….

Ärtskotten är en del av alla de ärtfrö jag hade över från förra året. Några har jag sparat till att faktiskt odla så klart men resten ska jag äta upp innan dess.

Hoppas ni haft en bra start på er lördag. Jag började min lördag med yoga inne i stan, samboskapet stack iväg på fotboll och kommer inte hem förrän senare så jag har hela huset för mig själv. Tror jag ska så lite paprika och ta Vargen till skogen en sväng men för övrigt blir det lugnt och kravlöst.

Var rädda om er! ❤ /V

 

2 reaktioner på ”Groddar och skott!

  1. Eftersom smörgåskrasse går så himla lätt att odla så har jag nu ett litet experiment med chiafröer på gång. Startade i söndags och idag kan man med väldigt god syn och god vilja se något ytterst litet. Men dock. Går det så går det.

    Gilla

Kommentera

