Sticka egna yogasockor! 

Här om dagen insåg jag att det hade inte varit så dumt med sockor av något slag när jag yogar. Är himla frusen om fötterna och det kan vara rena mardrömmen att försöka yoga när dom är kalla och stela. Men det ska ju vara sockor så jag ändå håller greppet och känslan på mattan. Vanliga sockor går med andra ord bort.  En snabb googling och jag hittade det jag letade efter; yogasockor. Kollade en runda till och jodå; man kan sticka egna. Alltså var det liksom klappat och klart. Givetvis ska jag sticka ett par egna yogasockor.

Ett varv till och jag hittade ett mönster inne på Järbo att utgå ifrån, ni har det här; Yogasockor Men jag ville gör dom lite så som jag vill så jag funderade ett varv och började sen sticka. Och så här blev dom;

Jag är rätt nöjd. Behöver slipa lite på detaljerna. Jag ska göra mig ett par till. Det här paret ligger på brevlådan på väg till någon som fyller år. Förhoppningsvis kommer dom fram som dom ska. Och i tid. 😉

Just det här paret stickar man som följer. (Glöm nu inte att jag är långt ifrån ett mönsterproffs så om det finns konstigheter i mönstret så ha överseende, eller fråga, så försöker jag hjälpa dig.)

Jag stickade de här yogasockorna i ett akrylgarn från Rusta på strumpstickor nummer fem.

  1. Lägg upp 52 maskor och fördela dom på fyra strumpstickor. Märk gärna ut vilken som är första stickan dvs var varvet börjar.
  2. Sticka ett rätt varv.
  3. Börja sticka resår; 2 aviga, 2 räta i ungefär två centimeter.
  4. Sticka ett rätt varv.
  5. På nästa varv; sticka 2 aviga, 4 räta, 1 avig, 4 räta och avsluta med 2 aviga. Upprepa på sticka nummer två. Sticka slätstickning på sticka 3 och 4.
  6. Sticka så här ytterligare två varv.
  7. På nästa varv; sticka 2 aviga, sätt 2 maskor på hjälpsticka framför arbetet, sticka 2 räta, sticka det 2 maskorna på hjälpstickan, 1 avig, sätt 2 maskor på hjälpsticka, sticka 2 räta, sticka de 2 maskorna på hjälpstickan, sticka 2 aviga.
  8. Sticka räta maskor på sticka 3 och 4.
  9. Upprepa punkt 5 till 8 så länge som du vill ha skaftet på sockan lång.
  10. Sticka 2 aviga varv.
  11. När du stickat förbi det två stickorna med flätorna på så avmaskar du 26 maskor, dvs maskorna på sticka 3 och 4.
  12. Sticka släta maskor på sticka 1 och 2.
  13. När du kommer till den avmaskade delen så lägger du upp 26 maskor igen.
  14. Sticka slätstickning på sticka 1 och 2. Sticka slätstickning på de upplagda maskorna. Och fortsätt med det nästan så långt som du känner att du vill ha socka i hålfoten.
  15. Sticka sen resår med 2 räta, 2 aviga i en centimeter ungefär. Maska av i resår.

Ungefär så här. 🙂 Som sagt så är jag ingen mönsterexpert och jag inser att det förmodligen finns en del i mönstret som är lite knas. Men ni kan ju ha det som inspiration? Jag ska göra mig ett par till som sagt. Den här gången tror jag att jag ska köra resår hela vägen. Som ett par hederliga benvärmare, typ. Återkommer!

Ha en fin kväll!  

 

Kommentera

