Ett försenat nyårslöfte…

Under några veckors tid eller tja.. Om sanningen ska fram sen innan jul har jag strulat iväg så som jag egentligen inte vill och framför allt inte mår bra av. Det började blygsamt. Men så i fredags brakade det ihop. 

Så klart handlar det om mitt förhållande till mat. Jag tyckte jag vägde för mycket. Jeansen satt åt. Började väga mig. Dra ifrån olika sorters mat. Velade mellan Viktväktarna, LCHF och paleo. I början gick det bra. Började gå ner i vikt. Men så förändrades balansen. Oron kom smygande. MMS-utbildning, förebyggande sjukpenning och oro för barnens välmående satte den så oändligt sköra balansen ur balans. Ju mindre jag kunde kontrollera en del saker, ju hårdare började jag kontrollera maten. Tillslut brast det. Och jag kraschade. 

Som väl är kraschar jag inte lika hårt numera. Vilket jag tror beror på att jag någonstans ändå bromsar mig själv. Mitt sunda förnuft har trots allt blivit sundare. Men det innebär ändå att jag har, igen, fått syna mig själv och det är skitjobbigt. 

Så idag drog jag till skogs. En smula bitter men mest av allt beslutsam för vad jag var tvungen att göra. Det tog en timme  där i skogen men jag lämnade alla ätstörda tankar i någon utav alla snödrivor. 

Det här med vikt, viktnedgång och mitt sunda förnuft har lite svårare att hålla kontakt med vartannat när de i alla medier, nu efter nyår, svämmar över av hur man lättast & snabbast ska bli smal och lycklig. Och jag måste, igen, ta mig en funderare över vad lycka är för mig? Är det att vara smal? Eller är det att må bra? Är det så att smal är samma sak som att jag mår bra? Är mitt må bra samma som andras? 

Uppe i skogen idag gav jag mig själv ett försenat nyårslöfte.

Jag lovar mig själv att när 2016 är över då ska jag ha varit rädd om min kropp, inte satt etiketter på maten jag äter och ha vågat låta vågen samla damm. 

Jag tror fullt och fast på att man i mycket är sin egen lyckas smed. Är ni lyckliga när ni äter LCHF, paleo eller Viktväktarna osv osv? Jamen fortsätt då med det. Tar man ett steg bakåt och kikar objektivt på åtminstone de tre förstnämnda så har alla dessa har något klokt att komma med. Ingen mår bra av godis alltid. Och grönsaker och frukt är nyttigt. Inte allt fett är farligt. Men om alla dessa tre gör att man känner sig som dieternas Krister Pettersen om man äter godis ibland, njuter av en ljummen fralla med ost på en morgon och pasta till köttfärssåsen? Då kanske man helt enkelt ska ta sig en funderare över vem som egentligen styr ens liv, maten? Eller en själv? Kanske ska man då göra det bästa av det man har? Och våga duga? Just så som man är? Ge och ta en volang hit och en bristning dit? 

Om jag ska se en fördel med att jag nu fått diagnosen fibromyalgi är att jag verkligen tvingas lära mig att tänka annorlunda. Jag MÅSTE sänka kraven. Annars får jag mer ont. Svårare än så är det inte. Och ändå sjukt svårt. Vad jag lärt mig är att det är långt ifrån enkelt att bli pinnsmal när man har fibro. Det är en del av sjukdomen. Om man nu vill bli pinnsmal. Vilket jag inte vill om sanningen ska fram. Vad jag mest av allt vill och sörjer mest, vet ni vad det är? Det är att jag lär troligen aldrig springa milen eller mer igen. Men… Jag kan promenera den. Och så kan jag yoga så det står härliga till. 💕 KANSKE om jag tar det varsamt kan jag mysjogga halvmilen utan tidspress till våren. Om inte så kan jag gå den. Jag vet att det finns dom som springer med fibromyalgi oxå. Och mår bra av det. Kanske kommer jag dit en dag. Kanske inte. Jag duger iallafall. 

Det bästa av allt är att min kropp är min att använda så som jag vill. Men jag måste vara varsam och ha tålamod.

Och det här med tålamod? Det kommer att kräva en runda i skogen med jämna mellanrum. Förmodligen livet ut. Men det kan jag leva med. 

Ha en fin söndag. ❤    

PS. Ett klick in på Livskick rekommenderar jag er alla. Där har jag tankat mycket sunt förnuft. ❤ DS. 

Kommentera

