Stöld av babian. Ett Boktips!

Ett litet boktips så här i kylan kanske? Jag har en lång lista med böcker jag vill läsa. Alldeles för lite tid att läsa på. Ett grovt I-landsproblem. Ett väldigt angenämt problem. Jag började lyssna på Stöld av Babian för ett tag sedan men kunde inte med uppläsaren Mattias  Linderoth. Men så skrev en av mina bok-nördar jag följer på Instagram att detta var en absolut höjdare till bok och tja.. jag gav den en chans igen. Och efter ett gäng kapitel vande jag mig vid Linderoth´s röst.

babian-omslag

Saxat från Bokus;

”Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor.

Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt.

Anna Karolina har jobbat som polis i Stockholm och Malmö sedan 2001. Stöld av babian är en ovanligt mogen deckardebut om gränslandet mellan rätt och fel, om sex, lögner och maktspel i polisens korridorer och den undre världen i Stockholm.”

Det här är en deckare med rått språk och en toktuff kvinnlig polis som inte skyr några medel för att nå dit hon vill. Det handlar om maktmissbruk och män som misshandlar både verbalt och fysiskt. Det finns gangstrar som man nästan tycker om, jag gick och var förbannad mellan varven när jag lyssnade och då och då halv äcklad utan att riktigt vara säker på om jag skulle vara det. Jag kan inte annat än att rekommendera boken å det varmaste. Gillar man Anders de la Motte tre första böcker är det här en bok i samma anda. Högt tempo ända in i det sista. Det finns en uppföljare om Amanda och Adnan av Anna Karolina, den står på tur i min läslista. Ihop med alla andra då. :-p

Ha en fin torsdag.

Kommentera

