Nu börjar en längtan gro…

Knappt har det nya året börjat förrän en längtan börjar gro. Jag sneglar ut i trädgården då och då. Funderar, drömmer och längtar. Kikar lite bland mina fröpåsar och funderar lite till. Idag är det kallt. Det välkomnar jag. Vi behöver en rejäl kyla, en kyla som gärna får hålla i ett gäng veckor, så all ohyra dör av. Åtminstone reduceras. Jag tänker så klart i första hand på sniglarna. Men även fästingar och annat. Det är frustrerande för en trädgårdsnödig själ, men nödvändigt med vinter för att det ska råda balans i trädgården.

IMG_20150430_175421

Men det hindrar mig inte ifrån att leka lite med tanken om att jag kanske eventuellt skulle ta och testa att odla något litet på fönsterkarmen, som sallad till exempel? Går det så går det. Och vad fräckt det hade varit att knapra på sin egna sallad i februari när vinden drar hårt om knuten på huset? Förrådet med min lysrörsarmatur försvinner i år vid ombyggnaden så jag vet att jag måste sitta länge på mina händer innan jag kan dra igång ordentligt men… jag skulle ju kunna köpa någon lite sådan där växtlampa för inomhusbruk och ha i någon hörna någonstans? Eller? Det tål onekligen att funderas vidare på….

 

988aa3a628383d6dd01b4fd8ec7c1053

Kommentera

