Magic Loop!

Jag har hört talas om magic loop-tekniken under de åren jag stickat. Framförallt när det kommer till att sticka sockor och vantar. När man stickar med magic loop så skippar man strumpstickorna och stickar med en rundsticka. Den stora fördelen för min del är ju att jag minimerar risken att repa mina glasögon med strumpstickorna. 😉 

Rent praktiskt slipper man ju ha så många olika stickor hemma. Eftersom jag älskar sticka med rundstickor så är chansen större att jag har rätt tjocklek på rundstickor hemma än strumpstickor. 

Så igår satte jag mig i soffan fulltankad med tålamod och en julklappsidé. Började med strumpstickor. Det tog sin lilla tid. Jag har ju alltid så drygt garn. 😉

Lackade ur och kom och tänka på magic loop. Tiden var inne. En snabb googling och jag hamnade på Drops sida som visade sig ha en alldeles ypperlig instruktionsvideo. 

Magic Loop 

Och tänka sig? Jag fick minsann till det. Det osade inte allt för mycket svavel i min hörna av soffan och sambon slapp ducka för flygande garn. Den stora vinsten med magic loop är att man kan sticka två saker samtidigt. Det vill säga att man stickar båda sockarna på en gång. Och slipper på så vis SSS = Second Sock Syndrom. 😛 

Att sticka två på en gång har jag inte gjort. Än. Men om ni är sugna på det så har Järbo en finfin beskrivning på hur man gör samtidigt som ni får se på hur man lägger upp från tån och uppåt. 

Järbos tå-upp-sockar. 

Nu kan jag inte ge er en sådär bra bild av mitt projekt stickat med magic loop. Tissel och tassel så här innan jul ni vet. Men lite bjuder jag på för jag stickade dessutom ”lusar”. Något jag kan tacka Järbosockan för. Tack vare att jag hoppade på det här projektet så är flerfärgsstickning inte omöjligt längre. Och så många fler stickprojekt som plötsligt blev fullt genomförbara! 😛   

Ha en fin onsdag! ❤️

 

En reaktion på ”Magic Loop!

  1. Second sock syndrom 🙂 Jag tänkte likadant med koftan jag stickar och gjorde därför båda framstyckena samtidigt och nu kör jag båda ärmarna på en gång. Det är så jädra trist när man ska göra två likadana efter varandra, det blir liksom aldrig färdigt då 😉
    Kram och krya / gittan

    Gilla

Kommentera

