Socka nummer två..

Började på socka nummer två i Järbosockan för någon dag sedan och ganska så snabbt blev två skillnader mellan socka ett och socka nummer två väldigt tydliga. 

För det första är allt så väldigt mycket mer logiskt när man stickar socka nummer två än när man stickade ettan. Vilket då per automatik leder till den andra skillnaden. Språkbruket är nämligen inte så färgstarkt. För att uttrycka det milt. Antalet svordomar och nivå på frustration är betydligt färre och lägre. 

Jag har ju en inte helt lätt ”grej” med att vara nybörjare på något. Det är liksom en hatkärlek. Jag älskar att lära mig nya saker och kastar mig gärna över nya saker och in i nya projekt, älskar utmaningar men är oxå lat och tröttnar fort. Och när jag då inte levererar supertipptopp-grejer på en gång sjunker jag rätt lätt ner i en ”fan-va-kass-jag-är”-känsla. Bara för att när jag på ren envishet ändå fortsätter känner mig som Queen of the World när jag fixar det. 

Det här speglar sig i det mesta jag tar mig för. Det spelar ingen roll vad det gäller. Löpning, stavgång, yoga, mitt arbete med mera med mera. Som väl är så har jag blivit bättre på att hantera den här prestationskarusellen, idag har jag blivit tvungen att lägga mig på en i mina ögon sjukt låg nivå, vilket jag just nu får jobba stenhårt på att acceptera vilket gör att det då och då bryter fram ett prestationstroll.  Och stickning är, tyvärr, inget undantag även om jag nästan alltid stickar för att det är tokroligt. 

  
Socka nummer två är därför en skön bekräftelse på att jag lärt mig något. Och det ska bli riktigt roligt att sticka klart den. Och sen? Tja… Jag har fått en förfrågan om att vara teststickare på ett par sockor. Och dom stickas från tån på väldigt tunna stickor, vilket jag aldrig gjort. Mönstret är dessutom på engelska, vilket jag har mycket lite erfarenhet av. Det ska bli kul! Och med stor sannolikhet en smula frustrerande! 😉 

To be continued…..   

2 reaktioner på ”Socka nummer två..

Kommentera

