Sticka ett hundtäcke!

Hundtäcket jag stickade till Vargen råkade nu inte passa honom men jag gillar modellen och tänker prova att sticka den en gång till. Original-mönstret till täcket hittade jag i boken ”Lätt att sticka” av Ros Bagder. Det stod klassat som avancerat och det tycker jag är att ta i. Det är resår och rätstickning i enkla rader. Det som kan klydda till det lite är om man vill, som jag gjorde, virka dit en snajdig kant på täcket. Men inte ens det är svårt med tanke på att jag gjorde det och min kunskap i att virka är ungefär lika med noll. Det som kan vara svårt, helt uppenbart, är att få till storleken på täcket. Storleken på täcket avgörs så klart av storleken på hunden och vilket garn och stickor man använder. Här gäller det att mäta. Och att mäta. Och att mäta en gång till. Och kanske inte vara så snabb till att avmaska och montera ihop…. 😛

När jag stickade täcket valde jag att sticka det med garnet ”Split” från Järbo (det där superduper billiga garnet från Maxi ni vet.. 😉 )med stickor 6 när det på banderollen rekommenderas 7-8. Detta för att jag ville få täcket lite styvare och lite tätare. Det ska vara varmt. Jag rakar ju Vargen och han har i princip noll underull så det gör gott. Annars är det bara att sticka och se glad ut. Nästa försök blir med dubbelt av ett grått garn som en gång var tänkt att bli en tröja och som nu ligger längst ner i min gömma och skäms. Jag ska försöka skriva ut hur jag gjorde så ni har något att utgå ifrån. Vargen är i storlek större Jack Russel ungefär.

Förkortningar;

rm = rätmaska

av = avigmaska

tllls = tillsammans

  • Lägg upp 70 maskor och sticka två varv i resår 1 rm, 1 av med en kontrastfärg. (Jag använde orange)
  • Bytt till grundfärgen och fortsätt att sticka resår så långt som ni vill ha en krage. (Jag stickade 7 cm)
  • Sticka nu cirka 3 cm rätstickning dvs räta maskor på alla varv.
  • På nästa varv sticka 46 maskor och sätt resterande (24 m) av maskorna på en maskhållare och vänd och sticka tillbaka.
  • Markera slutet av varvet med en markör och fräs sen på med enkel rätstickning tills hela arbetet mäter ungefär 36 centimeter. Vilket nu visade sig vara för kort för Vargen. Nu får ni börja mäta arbetet över ryggen på er hund.
  • När arbetet är så långt som ni vill, på nästa varv; 2 rm, 2 rm tills, rm till de sista 4 m, 2 rm tills, 2 rm. (=39 msk)
  • Upprepa detta varvet tills 9 maskor återstår.
  • Nästa varv; 2 rm tills, 2 ggr, 1 rm, 2 rm tills 2 ggr (0 5 m).
  • Nästa varv; 2 rm tills, 1 rm, 2 rm tills (=3 m).
  • Maska av.
  • Sätt de 24 m från maskhålaren på stickorna och sticka ungefär 14 cm i rätstickning. Igen; här får man mäta och kolla lite hur lång flärp man vill ha under och mellan frambenen på hunden.
  • Sticka 2 varv med kontrastfärgen och maska av i den.

(Här kan man om vill virka fasta maskor i kontrastfärgen runt kanten på täcket. Jag virkade fram och tillbaka en gång. Ni hittar hur man gör här på Youtube; Hur du virkar fasta maskor

Fil 2015-10-14 19 53 24

Montering;

  • Sy ihop från uppläggningskanten till markeringen.
  • Sy fast fliken undertill i sidorna på det stora stycket ca 3 cm in från avm-kanten men lämna öppningar för benen.

Ungefär så. Och som sagt. Det är inget kvantfysik när det gäller stickteknik men beroende på vilket garn och stickor man tar så får man ju mäta sig fram när det kommer till storleken allt beroende på hur stor hunden är. Sticka en provlapp på 10 gånger 10 cm med det garn ni tänkte er och räkna från det. Är er hund 50 cm om halsen och er provlapp på 10*10 är 16 maskor så ta 16*5 = 80 uppläggningsmaskor. Mat sen likadant när det gäller lappen in mellan benen. När det sen kommer till slutet av täcket får ni, om ni nu stickar till en boxer, och inte har det maskantal som jag angett här, göra minskningarna lite på känn. Det går ju lika bra att avmaska snudd på rakt över länden på jycken.

Som sagt. Prova er fram! Jag har själv ändrat och grejat i ursprungsbeskrivningen och det här är min version. Jag ska sticka det här täcket en gång till åt Vargen. Sen har jag en beställning åt en mindre hund så det kan hända att jag kommer att ändra i den här beskrivningen.

Ta den bara som ett upplägg och idé till att skapa ert alldeles egna personliga täcke åt er ögonsten! Undrar ni något så bara fråga!

Ha en fin kväll!

Fil 2015-10-14 19 53 58
Torgvantarna som Mini beställde igår. Dom visade sig vara ”superperfekta till att ha när han kör kick!”. Så bra. ❤
Kommentera

