Handledsvärmare i reflexgarn!

Det här med reflexgarn har visst funnits ett tag men är nytt för mig så när jag såg dom hade på Netto till ett ok pris slog jag till. Alltid bra att ha. Typ. 😉 Och idag slängde jag ihop ett par handledsvärmare.

IMG_20150913_135926

Mycket enkla. Jag gjorde så här;

Vänster handledsvärmare;

  1. Lägg upp 30 maskor på stickor 6-7.
  2. Sticka resår – 2 aviga, 2 räta – i 3 cm
  3. Sticka 2 aviga, 2 räta och TRE aviga. Sätt 4 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 4 maskor, sen de 4 på flätstickan. Sticka 3 aviga och sen resår som vanligt.
  4. Sticka resår och flätan avigt på vägen tillbaka.
  5. Sticka resår och flätan slät i ytterligare 6 varv.
  6. Upprepa steg 3-5 två gånger.
  7. Gå över till resårstickning och sticka 2 cm ungefär.
  8. Maska av i resår.
  9. Sy ihop i kanten. Lämna två cm öppet för tummen i sidan.

Höger handledsvärmare;

Samma som vänster MEN här stickar man flätan liksom i slutet av varvet. Det vill säga; efter 13 maskor av resår flätar ni 3 aviga och sen flätan över 8 mskor, för att avsluta med tre aviga, två räta och två aviga. Tänk på att flätan stickas i slätstickning och därmed avig från avigsidan. Sy ihop från avigsidan och glöm inte lämna öppet för tummen.

Det här mönstret  knåpade jag ihop det medans jag satt här hemma. Det finns säkerligen i liknande varianter någon annanstans ute i cajberspace och om jag nu har råkat att kopiera mitt tänk utifrån någon annan så har det inte varit på ren illvilja.

Nu ska jag fortsätta på min kofta! Ha en fin söndag!

Kommentera

