Uppvärmnings-sjal..

Kanske för att det går mot höst så har lusten att sticka återvänt. Och för att komma igång, liksom värma upp så satsade jag på att sticka en sjal. Mönstret klurade jag ihop själv efter att ha tittat på lite olika mönster ute på nätet.

*La upp 5 maskor på stickan.
*Varv 1: rätstickning
*Varv 2: Ökade en maska genom ett omslag i slutet.
*Varv 3: Rätstickning
*Varv 4: Öka en maska genom ett omslag i slutet av varvet.

Sen stickade jag så länge som jag tyckte blev lagom för att sen minska på följande sätt;
*I slutet av ”hålvarvet” med 4 maskor kvar stickade jag 3 maskor räta tillsammans, 1 omslag och sist kantmaskan.
* Rätstickning tillbaka
* I slutet av varvet m 4 maskor kvar stickade jag 3 maskor räta tillsammans, ett omslag & sen kantmaskan.
Det ska se ut så här;
image

När det bara återstår 5 maskor maskade jag av och satte fransar i varannan kanthål. Plätt lätt! Det här är ju perfekt att göra i ett vilket sorts garn och stickor som helst. Bara att sticka på och se glad ut!
image

Nästa grej blir en tröja i ullgarn med lite flätor och annat kul men jag får ge mig till tåls lite. Behöver göra av med lite restgarn här hemma så om jag har tur? Ska detta bli en bolero!
image

Ha det gott!

2 reaktioner på ”Uppvärmnings-sjal..

  1. Vad häftigt att kunna sticka… Är helt värdelös på handarbete. Bella fick en pysselbok där man ”enkelt” skulle sticka ett djur… Hahaha!!! Vi fick inte ens lagt upp maskorna trots enkla steg för steg instruktioner för barn :-/
    Super fin sjal iallafall… lyckliga du som kan…
    Kram!!!

    Gilla

    • Tack du! Jag är en nybörjare. Men envis. 😉 Sen hade jag tur att min (fd) svärmor som är en baddare på att sticka. Hon räddade mina projekt många gånger i början! Kram!

      Gilla

Kommentera

