För dig blottad av Sylvia Day

Det här med tantsnusk är ju vad det är. Jag gillar Jackie Collins och gänget. Men när det kommer till ”Femtio nyanser..”-trilogin så var jag tveksam. Men den är ju så hajpad så givetvis lånade jag den första boken. Och läste en tredje del innan jag frustrerat la de ifrån mig för att jag tyckte den var rätt igenom tråkig.

Så kom ju ”Crossfire”-serien för några år sedan och den har lovordats den oxå. Och jag är ju en nyfiken själ så jag lånade hem den första ”För dig blottad” på bibblan…

Saxat från Bokus;

”Femtio nyanser-febern har drabbat världen och med den följer en ny generation erotisk litteratur. Sylvia Days Crossfiretrilogi har gjort internationell succé; redan såld till över 30 länder. För dig blottad är den första delen om Eva and Gideon.
Han var vacker, farlig och väldigt het. Jag drogs till honom som jag aldrig hade gjort till någon tidigare. Jag längtade hans efter hans beröring som en drog, trots att jag inte borde det. Jag försökte undvika och avvisa honom. Med tanke på min historia hade jag inte plats för en man i mitt liv. Men han såg min attraktion och den utnyttjade han lätt.
Gideon visste. Han hade sina egna demoner. Och vi skulle bli som speglar, reflekterande varandras mest privata världar … och önskningar.
Hans kärlek förvandlade mig, och jag bad om att vårt förflutna inte skulle förstöra allt.

Och… tja.. Jag är inte pryd. Tvärtom. Jag läser gärna snusk. Backar inte för könsord eller väldigt målande beskrivningar. Snusk piggar upp. Och snusk skriven ur en kvinnlig synvinkel är behövligt. Sylvia Day kan beskriva sex. Det blir kittlande och den som säger att hon inte blir det minsta påverkad av det ljuger. Men det spelar ingen roll hur många könsord du och heta ligg man klämmer in i en bok om grundstoryn är dålig. Jag läste hela boken. Det gjorde jag. Och tyckte den var något av det sämsta jag läst på länge. Så full av stereotyper och patetiska kvinnor så det blev snudd på tragiskt.

Mannen, Gideon, var givetvis en avbild av en grekisk gud, rikare än rikast och rustad som en häst. Och Eva, är givetvis och skitsnygg och ofantligt rik även hon. Båda är trasiga och båda är svartsjuka med stort kontrollbehov. Sexet funkar smärtfritt från första ligget och Eva får den ena häftigare orgasmen efter den andra samtidigt som Gideon är redo för ännu en runda två minuter efter utlösning. Deras förhållande är stormigt och Eva blir förbannad över än det ena än det andra som hon upptäcker hos Gideon. Gideon å andra sidan förföljer henne, kopierar hennes nycklar i smyg och kopierar saker från hennes mobil. Hon förlåter honom hela tiden för att ”han är ju så omtänksam”.

Och ja.. Kalla mig gärna tråkigt verklighetsförankrad, det är ju trots allt fiktion, men det skavde när jag läste. Någon kallade detta för chick lit med sex. Det håller jag inte med om. Simona Arhnstedt kan det här med chick lit. Hon kan skriva så det kittlar på alla plan så att säga. Chick lit slutar oftast med att kvinnan får den goda mannen och lämnar puckot. Så slutar inte den här. Men kanske, kanske, läser jag ändå nästa bok för att se hur det går för Eva och Gideon? Det kan ju bara bli bättre.

Ha det fint!

En reaktion på ”För dig blottad av Sylvia Day

  1. om du vill försvinna in i en magiskt bra och läsvärd bok så beställ Den himmelska bron på bibblan. Orringer heter författaren.

    Gilla

Kommentera

