Snabba frukostbullar utan jäst.

Eller lite snabba bullar till eftermiddagsfikan. Eller till räkorna. Eller.. tja.. när ni nu kan tänkas behöva lite snabba bullar. Dom här går att variera i det oändliga. Jag har testat att göra dom på lite olika sorters mjöl, mycket beroende på vad jag haft hemma helt enkelt. Lite oregano eller timjan och man får en matigare stuk på dom. Lite solrosfrö så blir det lite mer tugg eller som idag, grovt rågmjöl och kanel. image

Originalreceptet kommer från bloggen ”Baksugen” som verkar ligga i träda nu men där finns många fina recept så den är väl värd ett besök.

Så här gjorde jag idag;

  • 2 dl vetemjöl
  • 3 dl grovt rågmjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 1/4 tsk salt
  • 2 msk sirap (jag tog mörk sirap idag)
  • 2 ½ dl vatten
  • Ev smaksättning. Doftade i en del kanel idag.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna och sen i med sirap och vatten. Rör ihop. Det är en kladdig deg. Klicka ut det på en bakplåtspappersklädd plåt och forma dom lite med mjöliga händer. Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter.

Smaklig spis!

image

Kommentera

