”Offer utan ansikte” av Stefan Ahnhem

image

Senaste i raden av böcker jag läst eller lyssnat på är ”Offer utan ansikte” av Stefan Ahnhem. Jag stod och kikade på hans andra bok på Maxi och beställde hem den första från biblioteket. Alltid roligare att läsa böcker i turordning även om dom nog kan läsas separat. Den här hade jag inga som helst förhoppningar på. Helt okänd författare för mig men jag blev inte alls besviken.

Saxat från Bokus;

”En träslöjdslärare hittas brutalt mördad i sin slöjdsal. Bredvid kroppen har mördaren placerat ett klassfoto från början av 1980-talet, med mordoffrets ansikte överkryssat.

Fabian Risk återvänder med sin familj till hemstaden Helsingborg efter att i många år ha varit verksam vid Stockholmspolisen. Knappt hinner de anlända till det nya huset förrän han blir inkallad att bistå i utredningen av mordfallet. Offret är en av hans gamla klasskamrater och snart står det klart att mördaren följer en minutiöst utarbetad plan, som långt ifrån är slutförd.

Fabian dras djupare och djupare ned i utredningen, som väcker minnen av förträngda tonårsförälskelser och brutal mobbning under skoltiden. Minnen han är allt annat än stolt över. Snart är han insnärjd i ett fall där inget riktigt är vad det tycks vara. Där jakten på en undanglidande mördare driver Fabian att ta allt större risker för att komma framåt i utredningen. Risker som får ödesdigra konsekvenser för både honom själv och hans omgivning.”

Himla bra deckare måste jag säga. Det är relativt högt tempo genom hela boken och ord som våldsam och effektiv är väl det man kan beskriva boken med. Mördaren är en sjuk människa men Ahnhem lyckas på något sätt ändå få honom att framstå även som en offer och bara inte en förövare. Del två är bokad via biblioteket och jag ser fram emot att följa polisen Fabian Risk genom ännu en bok eller två..

Ha det fint!

2 reaktioner på ””Offer utan ansikte” av Stefan Ahnhem

  1. har lämnat över till Hans din rekommendation. Han håller på med en annan deckare som du har rek. Ni har samma smak. Själv läser jag just nu sista sidan på Gyllenhammars självbiografi. Kan du komma upp på en kaffekopp innan du slutar?

    kram Margaretha

    Gilla

Kommentera

