”Leon” av Mons Kallentoft

Innan jag ens började på Herkulesserien av Mons Kallentoft så hade jag provat att läsa de tidigare böckerna. Och jag kom inte in i dom. Något med språket. Det var välskrivet och så in i nordens trist och korrekt. Försökte ändå flera gånger då jag har vänner som fullkomligt älskade böckerna men icke. Dom lämnades tillbaka till biblioteket. Olästa. Alltså var jag hyfsat skeptiskt när jag började läsa Zack. Varför jag igen gav mig på en av Kallentofts böcker vet jag inte men jag är glad att jag gjorde det för jag var snabbt fast och kunde liksom inte få nog. Denna anti-hjälte som far runt som värsta John McClane (Die Hard-filmerna), är stjärnskottet inom Stockholmspolisen och drar då och då en lina koks samtidigt som han brottas med sitt förflutna. Det är så lysande roande så jag mest satt och myste.

Ja ni fattar ju att förväntningarna var skyhöga när jag satte tänderna i Leon? Men.. Jag blev inte besviken. Andra delen i triologin om Zack var precis lika bra. Så oerhört spännande att jag bitvis var som totalt uppslukad av boken. Den var en sådan där bok som man går och tänker på när man inte kan läsa för att man måste vara social och trevlig med omvärlden.

leon-kallentoft_mons-31756882-2566456303-frntl

Saxat från Bokus;

ETT ODJUR PÅ JAKT I STOCKHOLM

FILMEN VISAR EN SKRÄCKSLAGEN POJKE, fängslad i en bur i ett okänt bergrum. Som en mörk, lejonlik skugga rör sig kidnapparen i bakgrunden, under en klocka som obönhörligen räknar ner.

När kriminalinspektör Zack Herry ser den direktsända filmen förstår han vilket fruktansvärt öde som väntar pojken om de inte hittar honom i tid. Men samtidigt håller Zack på att förlora kampen mot sitt missbruk, och banden till hans vän och kollega Deniz slits sönder.

I ett mörkt och kallt Stockholm följer en skoningslös lek en lek där Zack Herry aldrig har varit närmare döden.”

Så… Vill ni ha en nagelbitare till deckare i sann Die Hard/Beck/Johan Falck-anda så är böckerna om Zack Herry precis det ni ska läsa!

Ha en fin måndag!

Kommentera

