Ett litet bättre mellanmål…

Efter ett par dagars härlig dekadens så är det lite dax att rätt upp mathållningen igen. Inte för att banta. Utan för att min kropp inte mår helt prima av det. Hur ljuvligt underbart gott det än är med en nybakad birka-bulle i solen så funkar det inte riktigt att äta det dagligen. Vitt bröd får min mage att krascha rätt hårt. Ingen lavendeldoft här för att uttrycka det milt… Jag tycker dessutom att jag får mer ont i kroppen. Vilket säkert inte alls är omöjligt. Det sägs ju att gluten och vitt socker är inflammatoriskt. Dock är detta inget jag vill sitta här och skriva som en sanning utan jag kan bara utgå från mig själv och jag har sett ett samband. Men något som är bra med åren av bantande via olika dieter är ju att jag numera vet rätt väl vad jag mår bra av. ”Inget ont som inte för något gott med sig” heter det som bekant. Sen handlar det inte om förbud. Nybakad birka-bulle ibland är ren njutning. ❤

Men som sagt. Inte dagligen. Dock innebär det inte att jag tänker äta bark till mellanmål. Inte när jag istället kan baka Annika Sjöö´s paleo-bar. Har inte gjort dom på ett tag nu, vilket är synd. Himla bra att ha i frysen när man blir lite choklad-nödig eller behöver ha ett mellanmål på eftermiddagen. Men igår kväll hade jag inget bättre för mig så jag bakade en ny omgång. (Ja.. Ni får lov att kalla mig Tant Vickan.. Drack åtminstone en Hof när jag höll på. Som väl är… Annars hade det varit en hyfsad pensionär-varning..) Jag har lovat att dela med mig av receptet så här kommer det.

IMG_20150801_234653

Annika Sjöö´s Paleo-bars! (10 st)

  • 1 dl pumpafrön
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl valfria grovhackade nötter
  • 0,5 dl sesamfrö
  • 0,5 dl chiafrö
  • 3 ägg
  • 1 banan
  • 1 dl kakao
  • 3 msk kokosolja
  • 0,5 dl honung

Häll allt i en skål. Kör ihop det med en stavmixer. Häll i en bakplåtspapperklädd form och grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 20 minuter. Skär i bitar när den svalnat. Jag sveper in dom styckvis i folie och lägger i frysen. Bara att ta fram när behov uppstår.

IMG_20150731_124954
Köpt variant. Inte alls så god men ibland har nöden ingen lag.
IMG_20150802_104824
Hemmabakad variant. Mycket godare. Och billigare. 😉

Ha en fin dag, vi hörs! ❤

Kommentera

