”Livet efter dig” av Jojo Moyes

Ännu en bok är avklarad. Eller egentligen är det två. Men ni får en idag. 😉 Och det är som blogginläggets rubrik skvallrar om, en bok av Jojo Moyes. Har hört och sett hennes namn i de sociala medierna ett tag men inte tagit mig för att läsa något av henne. Men nu föll jag för grupptrycket och tog hem några från bibliotek. ”Livet efter dig” låg överst i högen så den fick det bli.

image

Men.. när jag upptäckte att den var skriven i ”jag-form” höll jag på att lägga den ifrån mig. Jag gillar det inte alls. (Fast jag själv alltid skriver i det. Men det är ju annorlunda i en blogg. 😉 ) Men jag gav mig inte utan gav boken en ärlig chans…

…och satt ett dygn senare och torkade en liten tår i ögonvrån över det underbara slutet.

Storyn i sig påminner väldigt mycket om den franska filmen ”En oväntad vänskap” (En film som fått jättefin kritik men som det oxå tog tid innan jag såg eftersom den var på franska… jag är nog rätt fördomsfull ibland. Men hur som helst, se den! Den är ljuvlig!), det vill säga två väldigt olika människor med två helt olika bakgrunder, möt och tycke uppstår.

Saxat från Bokus;

” Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.”

Det här är ingen krävande bok. Snarare är den lättläst, en lite gnutta fånig & något osannolik. Men ibland är lättlästa osannolika fånigheter precis vad man behöver. Det är en ljuvlig bok som jag varmt kan rekommendera. ❤

Ha en fin söndag!

Kommentera

