Jakthundarna

..av Jørn Lier Horst visade sig vara den där boken jag längtat efter. Eller åtminstone väl värd min tid.

image
Fyra tassar av fem möjliga fick den här!

Det är en riktigt bra deckare utan att för sakens skull innehålla ingående beskrivningar av våld i sann Kepler-stil. Intrigen är tight, personerna relativt få och det går fort. Hela boken utspelar sig på mindre än en vecka och det rasslar på genom sidorna. Det är inget man slöläser.

Saxat från Bokus;

”William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, noggrann och sympatisk. Hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media. Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner och det kopplas samman till det tidigare mordet.
Nu börjar jakten för att hitta henne i tid.”

Jakthundarna visade sig vara första delen i en serie om utredaren Wistling och jag ska genast kila in på bibblans hemsida och boka del 2; Grottmannen

image
Bokningslistan på bibliotekets hemsida börjar bli lång. Och tur är väl de i och för sig. Någon bok ska 98 personer låna före mig! 🙂

Vilket leder mig till två viktiga frågor;

1. Vad ska jag läsa nu? Har inga fysiska böcker hemma. Får ta till Storytel ‘ utbud av e-böcker. Kärt besvär.
2. Hur ska jag hålla reda på alla de böcker jag har på min ”att-läsa-lista”? Den börjar bli lång. Ett litet block att skriva upp alla i kanske? Bocka av efterhand? Ytterligare ett kärt besvär.

Ha en fin måndag. ♡

Kommentera

