Allt är inte bara elände…

Igår såg jag bara sniglar, ogräs och halvfärdiga projekt ute i min täppa. Solen sken för en gångs skull och jag kände hur stressen hamrade inom mig. Jag ville mest gå in och dra något gammalt över mig. Lusten var noll och stressen hundra. För när solen skiner så finns det plötsligt så mycket man vill och måste göra ute i täppan. Men.. Egentligen måste jag ju ingenting. Det vet jag. Jag vet var känslan kommer ifrån. Den är andra känslor förklädda och just därför måste jag ut.

IMG_20150620_133441

Jag måste låta kroppen jobba bort känslorna. Andas trädgård. Så jag satte helt enkelt bara igång. Utan någon plan började jag rensa lite. Grävde ner. Och grävde upp. Sopade. Rensade lite till. Flyttade mera. Och så sakteliga så började jag se allt det vackra.

IMG_20150620_142026IMG_20150620_165735IMG_20150620_170940

IMG_20150620_181338IMG_20150621_192015

Nyskördade potatis till kvällsmat. En bukett blommor att ställa på bordet. En frösådd petunia som äntligen börjat blomma. En gurka som snart kan skördas. En tomat som börjat skifta från grönt till rött. Sådana saker.

Och idag… Har jag fått jobba vidare på det där. Tog mig ut på en rejäl runda med stavarna. Sur och jävlig när jag gav mig av. Men efter en halv mil så lättade det och väl hemma så var jag på rätt spår igen. Att jobba med mig själv är inte helt olikt det här med sköta vår trädgård. Det kräver ett jämnt underhåll. Glömmer jag bort det eller ignorerar det tar ogräset över och kväver det vackra, det som är bra och det som spelar någon roll.

Ha en fin kväll!

En reaktion på ”Allt är inte bara elände…

Kommentera

