Från 0 till 200 på en kvart jämnt!

Nu kanske ni tror att ni klickat in på en skrotbils-blogg men lugn bara lugn. Ni har hamnat rätt. Ni har däremot hamnat mitt i kriget bara. Mitt krig mot sniglarna alltså. Som jag hjälplöst förlorar. Jag gör klipp efter klipp men nej.. Det här vädret och det faktum att jag rätt troligt är den enda av mina grannar som ens försöker plocka upp sekatören i kriget mot de slemmiga odjuren, gör att jag så att säga pissar i motvind. Dom finns överallt. Hela tiden. I MÄNGDER! Och jag kan bara hjälplöst se på hur dom käkar upp broccoli, spenat, morötter, rädisor och palsternacka. Löken skiter dom i. Potatisen likaså. Det får man väl tacka för.

Jag slängde gamla salladsplantor från växthuset i komposten i förrgår. Bästa snigelfällan EVER! Men det är nästan så det äcklar mig. Faktiskt. Så många att klippa. Det blir… kladdigt… Imorse regnade det oxå. När jag upptäckte efter åtta minuter eller så att jättevallmon äntligen blommar…

IMG_20150618_081427

…då hade jag klippt 83 stycken monster. Bara runt växthuset som inte är stort. Jag gjorde en sväng i komposten, fortsatte längs med häckarna och när jag gav upp, efter en kvart, hade jag klippt 200 sniglar. Går jag ut nu lär jag kunna klippa lika många till. Någon berättade att hennes svärmor tar ett glas rödvin med sig ut när hon klipper sniglar. Låter ju rätt förnöjsamt? Det är bara det att jag högst troligt hade gått runt konstant salongsberusad om jag gjort det till en vana. Visserligen hade det kanske gjort hela proceduren en aningen trevligare. Trippa omkring lite glad i hågen med ett vinglas i ena och en sekatör i den andra? Men att riskera att spilla rödvin på det där små slemmiga asen, vore ett grovt alkoholmissbruk. Alltså håller jag mig nykter.
IMG_20150618_082437

Något som slog mig när jag gick där och klippte imorse var det här med Karma? Om någon liten filur nu håller räkningen på mina klipp? Då ligger jag slemmigt till för att uttrycka det milt. Då ska jag vara glad om jag återföds till en fästing. För om vädret fortsätter så här lär jag spränga 1000-klipps-vallen om några dagar.

Det är härligt med trädgård.

2 reaktioner på ”Från 0 till 200 på en kvart jämnt!

  1. Att vara onykter och trampa runt på slemmiga saker låter rent livsfarligt men jag ändå låter det lite trevligare än att klaffsa runt spiknykter!

    Gilla

Kommentera

