Nu är växthuset redo för sommaren!

Eller tja.. Klart och klart. Men allt som ska i spannar ute i växthuset är i spannar nu. Och jag inser att det blir trångt om saligheten i år oxå. Lite djungelvarning liksom. Underbart! ❤

IMG_20150601_193256

Det började lätt kaotiskt men allt eftersom så ordnade upp sig. Och jag fick satt gurkan i spann efter alla konstens regler. Jag har sedan ett gäng år tillbaka gjort som följer;

Ta en lite större plastkruka och klipp av botten på den;

IMG_20150601_193412

Plantera sen gurkan i den bottenlösa innerkrukan i spannen.

IMG_20150601_190214

Jag sätter även ett par tagetes i spannen.

IMG_20150601_190247

Varför då detta? Jo när jag var alldeles grön, eller snarare brun, i trädgårdsvärlden och helt ny med växthus så läste jag någonstans ute i cyberspace att just tagetes är bra mot ohyra ute i växthuset. Sen dess har jag alltid haft ett gäng tagetesplantor där ute. Enda stället dom får vara ifred dessutom. Rena snigelmumset. Och jag har *peppar peppar* aldrig haft ohyra i mitt växthus. Sen om det är på grund av tagetesen vill jag låta vara osagt men numera är tagetes ett måste. Piggar upp dessutom. Och när dom är överblommade och rafsiga på hösten vänder jag ner dom i pallkragarna. Prima jordförbättring.

När det kommer till krukan i spannen så är det ett knep jag läste, jag TROR det var inne på Allt om Trädgårdsforum, för eb del år sen. Gurka gillar inte att vara blöt om rothalsen. Genom att göra så här så skyddar man just rothalsen och gurkan mår toppen. Smart va?!

IMG_20150601_190233

Ser ni? Små minigurkor! Är det inte kärt? ❤ Och nu håller jag kväll. Det blev ordning tillslut. Nu är växthuset redo för sommaren. ❤

IMG_20150601_191019

Ha en fin kväll! Vi hörs!

2 reaktioner på ”Nu är växthuset redo för sommaren!

  1. Jag ska testa med Tagetes i mitt växthus. Som du skriver så är det godis för äckelsniglarna och efter att ha haft totalt avätna plantor en sommar så är de inte något för min have. Men i växthuset är det tillträdesförbud för slemmiga typer så där ska det bli några.

    Gilla

Kommentera

