Stressfri zon. ♡

Det absolut viktigaste för mig när det kommer till vår täppa är att den är stressfri. Den får inte bli ännu ett krav som jag lägger ovanpå alla andra krav jag så lätt lägger på mig.

Men ibland kommer ändå över mig. Det enda jag ser är tussarna av gräs som växer mellan stenarna i gången, maskrosorna som lyser mest överallt, sniglarna som äter allt, projekt som står still och så det som inte gror som jag tänkt. När jag bara ser det hör så börjar jag att jaga upp mig över allt jag tycker jag måste göra och så stampar jag runt och svär. Utan att få något särskilt gjort. Mycket kreativt.

Idag hade jag en sådan stund. Tappade lusten fullständigt eftersom jag ändå aldrig får det så där fint. Som ”alla andra”. Men då drog jag i nödbromsen. Hallå där Vickan! Nu får du f*n ge dig! Nej. Jag har ingen designad trädgård som är full med mysiga vrår och dignande köksträdgård. Det är helt omöjligt med tanke på att trädgården legat i vila i flera år nu. Däremot? Så har jag en trädgård full av möjligheter. En trädgård som bara väntat på att trädgårdslusten ska hitta tillbaka till mig och nu när lusten återvänt tar den emot mig i sin stora gröna famn.

Så jag andades in min trädgård lite. Flyttade fokus. Och pysslade lite. Hängde på spaden lite. Flyttade och planterade lite. Skolade om lite. Sådde lite. Och ignorerade allt det andra lite.

image

image

Det ordnar sig. I det stora hela så speglar ju täppan dess ägare en del. Jag har ju i princip inget emot lite skit i hörnorna. Så länge trädgårdslandet är rensat, växthuset i ordning och hundskiten upp-plockad så har jag ingen anledning till att stressa. Trädgården är min oas. Min stressfria zon.

Och dessutom? Maskrosmarmelad är ju gott så det vore ju dumt att rensa bort alla gula solar i täppan. 😉

image

Ha en fin fredagskväll, vi hörs! ♡

2 reaktioner på ”Stressfri zon. ♡

Kommentera

