Trädgård. Min kraftkälla.

Har skrivet det innan. Skriver det igen. Trädgården är en aldrig sinande källa av energi som jag girigt hämtar ork i. När livet utanför täppan och känslorna inom mig lever om går jag numera ut och bara är. Trots att jag har tusen och en idéer om min trädgård så är den kravlös. Jag gör inget särskilt utan att få dåligt samvete och det är så skönt.

Igår hade jag en sådan stund. Bytte om till mina skitiga jeans och gick ut utan en plan. Pillade lite i pallkragarna, vattnade lite i växthuset och så utan att egentligen reflektera över det började jag greja i rabatten runt plommonträdet. Jag har två rosor där. ”Madame Plantier” och ”New Dawn”.

New Dawn (bild från Pinterest)

Den senare har varit så vacker där den svingat sig upp i trädkronan med sina ljusrosa blommor. Men de senaste åren har den undan för undan dött. Så jag tog tag i stegen, klättrade upp och klippte bort allt svart. Det kommer nya skott nere från roten så jag låter den helt enkelt få börja om. En näve blåkorn nerkrattade runt roten och jag är rätt övertygad om att den kommer att göra sitt allra bästa för mig i år igen. Om än inte så högt upp.

Madame Plantier (bild från Pinterest)

”Madame Plantier” däremot? Jösses amalia vad den växer! Den har tagit på sig uppgiften att vara klätterros och jag band upp skott som var över två meter långa. ”Madame Plantier” är en av de få rosor jag har flera stycken av och jag kan varmt rekommendera den. Den är nästan helt fri från taggar, härdig, anspråkslös och skuggtålig med en helt fantastiskt doft.

IMG_20150518_132351

När rosorna var fixade föll jag på knä och började rensa. Det är så meditativt att rensa ogräs. Man tänker på allt. Och inget. Jag har en klematis i den här rabatten oxå. Just nu minns jag inte namnet men den är storblommig och ljuvlig på alla sätt. Dock för den just nu en rätt tynande tillvaro men jag pysslade om den efter alla konstens regler igår så nu hoppas jag den kommer sig igen.

IMG_20150519_070808

IMG_20150519_070745

Bortsett från det påbörjade jag det som ska bli ett litet fjärils-blänk i samma rabatt och de sista ringblommorna sattes ut tillsammans med lavendeln jag fyndade på Netto för någon månad sedan. Så småningom ska jag komplettera med Blomman för dagen, sommarrudbeckia och dahlia men tills den riktiga sommarvärmen kommer så får det vara. En timme eller så senare gick jag in. Lugn i själen och nöjd i trädgårdshjärtat.

IMG_20150519_070843
Kontraster mellan olika form och färg på bladen.

Och idag regnar det. Men det gör inte så mycket. Jag har ju mitt älskade växthus jag kan gömma mig i om trädgårdslusten kommer över mig.

Ha en fin tisdag mina vänner, vi hörs!

En reaktion på ”Trädgård. Min kraftkälla.

  1. Diese beiden Rosen sind wundervoll. Ich freue mich schon auf deine Bilder!!!
    Eine schöne Gartenzeit
    Elisabeth

    Gilla

Kommentera

