Täckodling. Del 2.

Minns ni att jag bubblade om täckodling för några dagar sedan? I det här inlägget; Det här med täckodling? Jag tänkte att jag testar! Det låter ju som sagt toppen om man kan minska vattenavdunstningen och ge tillbaka näring till jorden man odlar. Dock hade jag en liten fundering när det kommer till sniglarna. Att täcka kragarna är att ge ÄNNU ett varm och fuktigt ställe till de sabla odjuren. Men som sagt. Det är värt att prova.

image

Vet ni? Ibland är det sjukt trist att ha rätt. Idag lyfte jag lite av nyfikenhet på kirskålen jag repat och lagt i tre av kragarna. Och vad hittade jag väl där?

image

Sniglar. Så klart. I MÄNGDER! Jag klippte 32 stycken innan jag fått bort all kirskål som låg. 😦 Så här blir det ingen täckodling. Hur bra det än må vara så har jag nog problem med sniglar utan att ge dom ännu ett ställe att trivas på. Det blir till att lägga kirskål på komposten och till hösten lägga på och delvis vända ner bladmassa i kragarna.

Men. Nu vet jag. Nu behöver jag inte fundera mer på det.

Hoppas ni har det bra, vi hörs! ♡

4 reaktioner på ”Täckodling. Del 2.

  1. Finns det inte risk att kirskålen överlever i komposten och att man sen sprider ut den över hela trädgården? Jag har inte vågar lägga nån i min kompost. Har precis hittat till din blogg, har saknat en bra trädgårdsblogg så det här ser jag fram emot!

    Gilla

    • Ska göra mitt bästa att inte göra dig besviken! 😀

      Jag är väldigt nogrann m att inte låta någon rotbit åka med. Bara blad & stjälkar. Och om man vill kan man ju låta de ligga o torka i solen på lite reklam några dagar för säkerhets skull.

      Ha en fin fredag!

      Gilla

    • Då får jag hoppas du fortsätter läsa!

      Jag är väldigt nogrann m att inte låta någon rotbit åka med. Bara blad & stjälkar. Och om man vill kan man ju låta de ligga o torka i solen på lite reklam några dagar för säkerhets skull.

      Ha en fin fredag!

      Gilla

Kommentera

