Sticklings-pyssel.

Att ta sticklingar är kul. Även om det finns aldrig några garantier för att det går överhuvudtaget..

Jag har haft en rätt brokig karriär som sticklings-förökare. Mest tagit det på pelargoner. Men jag har faktiskt lyckats att ta en stickling på rosen Louis Bugnet. Det var ett sådant där infall bara. Det infallet är numera är en rejäl buske och blomnar vackert här sen ett par år tillbaka.

image
Louis Bugnet. Kanadensisk frisk ros som doftar så gott.

I år har den här busken faktiskt fått flytta på sig. Jag hoppas den klarar flytten, jag hade inget val. Men rosor brukar fixa att bli flyttade. Så länge man inte flyttar mitt under en värmebölja. Dom är inte så kinkiga med flytt som många tror. Så länge man gräver ett nytt rejält hål, vattnar, sätter den uppgrävda rosen i gyttjan, fyller igen och sen vattnar ännu mer. Regelbundet. Så klarar nästan alla rosor en flytt.

Hur som helst. Igår var det ett jäkla skitväder så jag gömde mig i växthuset några timmar. Gjorde inget särskilt men samtidigt mycket. Ni vet? Skolade om fröplantor. Städade. Flyttade runt på krukor. Och så grejade jag med sticklingar.

image

Jag hade klippt skott på tre olika rosor och så på kaprifolen. Innan i vår har jag tagit skott från en klematis. Man kan märkligt nog aldrig få för mycket av varken rosor, kaprifol och klematis. På Youtube finns ett bra klipp på hur man tar sticklingar på rosor som Wexthuset lagt upp;

Det är ju bara att prova. Om så bara ett enda skott har tagit sig har man ju ”vunnit”. Annars har man bara förlorat lite pysseltid och såjord. Testa!
image

Ha en fin ledig torsdag, själv jobbar jag hela helgen men idag bara till 14. Lite lyxigt. Vi hörs. ♡

3 reaktioner på ”Sticklings-pyssel.

  1. Mitt lilla barnbarn brukade säga att Går det så går det. Oavsett vad det gällde . Och så är det ju. Även med skott o sticklingar.

    Gilla

Kommentera

