Maskros-marmelad!

Läste om maskrosmarmelad på Facebook idag. Var bara tvungen att prova! Kan jag käka kirskål kan jag väl gå på maskrosorna oxå?

Till en mellanstor burk behöver man 5 dl kronblad från maskrosor.

image

Lägg kronbladen i en skål och slå på 4 dl kokande vatten. Låt stå och dra i en halvtimme. Sila och pressa ur vätskan från kronbladen. Släng massan på komposten och häll vätskan i en gryta. Häll i 5 dl syltsocker, koka upp och låt puttra några minuter. Ta 1 tsk rivet citronskal (Jag tog två. Det blir rätt sött.), häll i och låt puttra med nån minut till. Häll upp i burk och förvara i kylen. Klart!

Helt fantastisk smak måste jag säga. Väldigt sött men någon tesked eller så på havregrynsgröten är knappast inte hela värlen? Ska prova den på en skiva ost oxå så småningom. Mmm….

image

Ha en fin kväll, vi hörs! ♡

2 reaktioner på ”Maskros-marmelad!

  1. Men vad spännande! Det är ju mycket man kan göra utan att man tänker på det.
    Det här inlägget sparar jag. Om solen skiner och maskrosorna inte har blommat över i helgen så vill jag också prova!
    Ha en fin kväll!

    Gilla

Kommentera

