Det här med täckodling?

Som dom gamla indianerna sa; Finns det liv, finns det hopp! Mina physalis ser riktigt pigga ut under lysrören i förrådet. Några dagar med både värme och ljus verkar ha gjort susen. Till och med mina ynkliga paprikaplantor ser ut till att repa sig! Vad kul! Då finns det kanske ändå en chans till att kunna skiva en nyskördad, solvarm paprika på en skiva stark ost på en nybakad fralla, senare i sommar? Det är nästan så jag dreglar redan.

image

Och tänk när jag kan skörda de gula superbären som är fiffigt förpackade i prassliga skal? Som godis! Fast utan e-ämnen och fulla av nyttigheter!

För övrigt går jag och funderar på det här med täckodling. Det är så i ropet nu. Med all rätt. Jag har massor med grön bladmassa i form av kirskål i mina häckar. (Och i ett par rabatter om jag ska vara ärlig..) Om man kanske skulle använda det, tillsammans med gräsklipp, till att täcka i pallkragarna? Om man bara tar bladen från kirskålen? Utan några blommor? Man kan ju som Sara skriver i Skillnadens trädgård, låta det ligga och torka några dagar i solen först för säkerhets skull. Inte ens kirskål överlever en sådan behandling. Skulle liksom kännas rätt ok att repa väck eländet om man vet att det går tillbaka som prima maskföda och gödning till grönsakerna i kragarna? Kosmisk balans, yin och yang och allt det där ni vet?

Det tål att funderas vidare på.

Ha en fin måndag, vi hörs! ♡

image

En reaktion på ”Det här med täckodling?

Kommentera

