Äta kirskål?

I alla år jag haft täppan har jag svurit och gått på över kirskålen som verkligen växer ÖVERALLT. Åtminstone nästan. Några rabatter är än så länge fredade från eländet. Är sjukt nogrann med att inte flytta plantor hur som helst mellan mina rabatter. I häcken växer dom och frodas alldeles utmärkt och som jag var inne på i mitt förra inlägg funderar jag nu på att använda rycka, torka och använda dom till att täcka den bara jorden med i mina pallkragar.

Hur som helst. Jag har de senaste åren läst om att äta kirskål. Och brännässlor. Och maskrosor. Men aldrig kommit mig för. Vilket är dumt. Har ju som sagt oändligt av iallafall den första varan.

”If you can’t beat them. Eat them!”

Men i år är året då det hände grejer och jag har testat kirskål ett par gånger nu och jag gillar det. Allra godast är dom när dom är späda men det lider man sällan brist på så. Hur det än går med mitt odlande så lär jag ALDRIG lida brist på kirskål!

Idag har det varit kirskål ×2. Först i salladen till lunchen;

image

Och nu ikväll gjorde jag en humus med bland annat kirskål i. Så gott! Kirskål är lite pepprig i smaken och funkar fint ihop med kikärter tycker jag.

image

Ingredienser;
* 1 förpackning sköljda kikärter
* 1 klyfta vitlök
* 2 soltorkade tomater
* 1 näve skölj kirskål
* 1 näve spenat
* Lite gräslök
* Salt & peppar

Lägg allt i en skål och mixa till en bra konsistens.

image

Lägg i en burk. Ät på knäckebröd, en grov macka eller ett kex av något slag.

image

Ett vegetariskt alternativ till leverpastej! Kan säga att inlagd gurka på är farligt gott! Och på köpet käkar upp en del av eländet som man annars bara skulle slängt i trädgårdsavfallet. Win Win liksom!

Ha en fin kväll, vi hörs! ♡

En reaktion på ”Äta kirskål?

Kommentera

