Odla mer? Är det så klokt?

Idag kom rycket. På några timmars arbete av Kärleken har jag gått från att ha haft sex pallkragar, till sex pallkragar och en STOR pallkrage.

IMG_20150510_123306

IMG_20150510_142007

Jösses Amalia.. För en sekund funderade jag över om jag är riktigt klok som utökar odlingslådorna ännu mer? Egentligen? Men.. nä.. Riktigt klok är jag ju inte. Det är sen gammalt. Så varför börja nu? Det är väl snarare frågan om mer eller mindre klok? Jobbade igenom grässvålen och har nu börjat projektet att fylla på den nya lådan med jord från en upphöjd rabatt som ändå ska slås igen. *puh*

IMG_20150510_172721

Fast ändå.. Det är VÄLDIGT mycket mer odlingslåda. Och jag funderar så klart på vad för kul jag kan odla där? Potatis. För det lär vara toppen till att starta upp nya odlingar med. Ett gammalt knep tydligen. Och sen har jag ju både frö av rotselleri och palsternacka på ingång. Jag har sättlök över. Och så har jag ju mina squash-plantor. Dom tar ju plats så nu har det liksom löst sig. Och störbrytböna kommer att göra sig utmärkt i ena gaveln. Så.. Den detaljen om VAD jag ska odla där. Den har jag löst. Så att säga.. Nu ska jag inte glömma rita och berätta så jag kommer ihåg detta till nästa år.

Och Tataaa!! så satte jag faktiskt potatis i en del av den nya lådan idag. Fick nämligen sättpotatis över av den som jag förgrodde ute i förrådet tidigt i våras. Och tja.. den låg ju här hemma, bortglömd, med korta fina groddar. Bara så där? Helt utan kärlek. Så mycket för att fjäska med sättpotatisen. 😉

IMG_20150510_172245

Ska se om jag hittar en annan sort till nästa vecka. Trevligt med omväxling menar jag.. 😉 Och apropå potatis? Så kupade jag de som redan växer ute i en pallkrage idag. Ser riktigt lovande ut.

IMG_20150510_131352

Och i mitt odlingstält växer både broccoli och spenat så det knakar. UTAN sniglar och annan ohyra. Lovely! Fiderduk är verkligen DA SHIT! som min store grabb hade uttryckt det.

IMG_20150510_130319

Satte faktiskt in ett par tagetes i tältet. Tagetes skadar aldrig för ohyrans skull. Och där inne verkar allt få vara ifred för sniglarna. Och som körsbäret på lilla glassen på en redan bra dag, fick jag in en ny bekantskap i växthuset. Äppelgurka.

IMG_20150510_174727

Så småningom så ska den här ge gula, äppelformade, gurkor som ser ut så här;

Coolt va?! Fick den fina plantan av samma trädgårdsvän som jag fick chiliplantorna av igår. Trädgårdsfolk är trevligt folk helt enkelt! 😛

Vilken härlig trädgårdshelg det blev! Trots värk, skitväder och något tjuriga ungar. Hoppas ni oxå haft en bra helg!

Ha det fint, vi hörs! ❤

IMG_20150510_173243

En reaktion på ”Odla mer? Är det så klokt?

Kommentera

