Inspireras..

Ibland.. Så surfar jag runt ett varv på Pinterest. Inspireras. Drömmer mig bort bland trädgårdsland och potager. Det sköna med alla trädgårdsbilder mot alla träningsbilder och dylikt som jag surfade förr är att jag verkligen inte jämför min täppa med bilderna. Jag kan avundas lite, som bilden här nedan;

Jag menar? Tagetes på friland? Hade varit toppen att samodla det med annat då det sägs att tagetes är bra mot ohyra. Dessutom är det inte så dumt att gröngödsla med tagetes. Men… tagetes är för sniglarnas om Marabou Mjölkchoklad Japp är för mig, helt makalöst mumsigt. Alltså odlar jag tagetes i växthuset sen en del år tillbaka. Har faktiskt aldrig haft ohyra där, kanske just på grund av tagetesen? Och sen till hösten vänder jag ner de överblommade tagetes-plantorna i pallkragarna. Det här året är min täppa som en alldeles ny täppa efter åren utan omsorg. Vi lär känna varandra igen. Och jag bygger en ny stadig grund inför kommande år.

Men annars är min grundtanke att blanda och ge som på bilden. Sam- och växelodla. Efter rädisorna, dom som nu klarar sig från sniglarna, tänkte jag så rättika. Och när vi skördat nypotatisen så tänkte jag så rotselleri och palsternacka. Det har jag aldrig odlat. Så det måste jag ju testa. Då utnyttjar jag mina pallkragar som bäst och får högst avkastning. Till barnens stora förtjusning. 😉

Vill ni veta mer om växelbruk så är här en video från Odlings-Tv där Jessica Lyon (som har en väldans trevlig blogg förresten; Jessica Lyon-Odlarbloggen) förklarar det rätt bra.

Här ska byggas staket till mina brytbönor!

Men självförsörjande lär jag inte bli. Jag har, än så länge, för lite grönsaksland. Och jag blandar upp grönsakerna med blommor. I mina pallkragar har jag satt ut både solros, luktärt och ringblommor. Förhoppningsvis så trivs dom så jag kan plocka en bukett eller två under sommaren. Och gräslöken får gärna blomma lite grann. Dom är så vackra då-

Sen inspireras jag av alla som täckodlar. Bad Kärleken gräsklippet ligga igår. Tänker kratta ihop och lägga i spannarna med tomat inne i växthuset. Och så ska jag, trots att det blir bästa gömstället för sniglarna, lägga i pallkragarna. Det är synd på prima gödning att skicka det till tippen ju. Och ska man odla ganska mycket på liten yta behövs näringen. Så mycket har jag förstått… 😀

Men nu ska jag linka ut till växthuset. Samla ihop lite smått och gott av olika plantor och leverera. Sen ska det inhandlas spannar och bambukäppar som jag kan ha till olika stöd för mina raringar ute i pallkragarna. För även om alla andras täppor är helt makalöst vackra och produktiva så är min egna den finaste av dom alla. ❤

IMG_20150506_145321

Ha en fin lördag, vi hörs!

Kommentera

