Nyttiga chokladbollar?

Det här med nyttigt… Allt är ju relativt. Äter man för mycket morötter kan man få ont i magen och då är det ju inte så nyttigt… 😉
Men de chokladbollar jag gjort sen en tid tillbaka är en aning bättre än de klassiska små bollarna. Dom är utan socker och innehåller bra fett i form av kokosolja. Och oavsett hur man än äter så är det ju bra.

Original-receptet kommer från Åsa Söderberg aka ”Fyscoachen” som förespråkar Paleo (lite populärt kallad ”stenålderskost”..) vilket är lite åt LCHF men utan smör, mjölkprodukter och inget ”förbud” mot frukt och rotfrukter.
image

Nu äter jag inte ren paleo-mat men har så klart testat det med. Säg vad jag INTE testat för dieter genom åren… Nu äter jag allt men inte alltid. Som en Viktväktare där det inte finns förbud och där jag hela tiden tänker snälla tankar om mig själv. Alla gör vi så gott vi kan och måste hitta vårt sätt att äta på. ”Whatever floats your boat…” liksom.
Men oavsett vad och hur man nu väljer att äta eller inte äta, så är det inte fel att skippa vitt socker. Och det här receptet är ett av guldkornen från min ”paleo-period”. Tycker faktiskt dom är godare än vanliga och något gott till kaffet ibland är absolut INTE fel för själen.

Så här gjorde jag mina;

10 urkärnade dadlar
1 dl hasselnötter
1 dl kokos
3 msk kokosolja
3 msk kakao
4 msk kaffe
2 krm vaniljpulver

Mixa ihop och ställ i kylen en stund så det stelnar lite. Forma till bollar och rulla i kokosflingor. Förvaras säkrast i frysen. 😛

image

Vi hörs! ♡

Kommentera

