Den osminkade sanningen…

I helgen skulle vi ut och äta. På restaurang. Alltså klädde jag upp mig. Kammade och sminkade mig. Tog på mig de nya kläderna och skorna. Kände mig riktigt fin faktiskt. Och som vanligt när jag står där framför spegeln så tänker jag;

-Jag borde gå en kurs i att sminka mig…

För mascara och lite puder. Någon färgdutt på ögonlocken det fixar jag så det ser ok ut. Men det skulle kunna bli bättre. Jag är fåfäng samtidigt som jag inte är nämnvärt intresserad av skönhets-atteraljer. Och eftersom jag är på väg mot 40 borde jag kanske börja intressera mig? Man kommer undan med att vara osminkad när man är 20 men det var ett tag sedan jag var där.

image
En ovanlig syn...

Mitt svala intresse för det här med smink har förmodligen sin grund i att jag inte var party-bruden i min unga tonår. Då vart det hästarna som gällde. Sen började jag arbeta som djurskötare och korna bryr sig inte ett skit om hur jag ser ut halv fem på morgonen. Får dom bara mat och blir mjölkade så är dom nöjda. Och tur är väl det. Jag är ingen vacker syn halv fem på morgonen. Inte ens när jag var 20-någonting. I perioder festade jag varje helg men så blev man sambo, mamma och sedermera undersköterska. Och mina pantertanter och goa gubbar skiter lika mycket i om jag är sminkad som snart 40-åring som korna gjorde när jag var 20-någonting. Och jag? Är himla nöjd med att jag kommer iväg kammad och med mascara på fransarna. Vilket jag för det mesta gör. Även jag har mina gränser.

Men som sagt. De få gånger jag ska ta fram partypinglan inom mig så önskar jag att jag var mer intresserad av smink i mina yngre år. Det hade jag haft nytta av idag. Och så står jag där framför spegeln och tänker att jag nog ska önska mig en kurs i sminkning när jag fyller år?

Men dagen efter partypinglans äventyr så är jag ute i trädgården igen. I mina tofflor och skitiga jeans. Borta är alla tankar om smink och istället hänger jag på min spade och tänker att vi borde ha vinbärsbuskar? Och någon ny sorts rabarber? Och mer fiberduk till pallkrage-landet? Och tja…. I ärlighetens namn ser pallkragarna ut till att vara i större behov av färg än jag. Och vad är mest ”jag”?  Egentligen? Partypinglan? Elker trädgårdsnörden? Vad behöver jag mest? Förmodligen sminket.. 😉 men det är roligare med trädgård. Och grejer till barnen. Och överraskning till Kärleken. Och paj med röda vinbär är ju himla gott…

image
Mitt rätta jag... 😉

Ha en fin måndag, vi hörs! ♡

Kommentera

