Förmiddag i växthuset…

Kvällspass idag och givetvis så drog jag på mig trädgårdsjeansen och tog mitt te och släntrade ut till växthuset. Utan mål. Men.. som alltid går tiden på något märkligt mystiskt vis. Idag funderade jag mest. Pysslade lite.

Jag började på två experiment idag. Först ut;

IMG_20150429_082118

Att prova att förgrodda bönor på lite blött papper. Här blomsterböna och störbrytböna. Går det så går det. Annars har jag fler frö. 😉 Nästa experiment är att samplantera en del av mina små spenatplantor ihop med potatisen som så smått börjat titta upp. Kanske funkar det inte för att jag måste kupa potatisen men jag tror att det kommer att gå utmärkt. Spenat växer så det knakar och potatisen ska inte skördas förrän om en månad eller så. I och med jag har fiberduk på så blir det nog extra fart på spenaten. Det jag mest oroar mig för är det där &%#!!%& sniglarna. Spenat är kanske rena smörgåsbordet för de slemmiga krypen. Men i så fall vet jag det om några dagar. För som sagt; Går det så går det. Annars har jag både fler frö och småplantor.

IMG_20150429_091647

Förresten; Det är inte alla som har en alldeles egen växthus-Varg. ❤

IMG_20150429_091402

Och så satte jag fyra tomatplantor i sina slut-spannar. Två sorter av de tre jag sått. Pink Charmer och Red Pearidag. Busktomaten ”Tiny Tom” får växa till sig ytterligare lite till i sina småkrukor. Det ser litet och fjuttigt ut nu men jag vet bättre. Om några månader så kommer det vara rena djungeln i mina drömmars hus. ❤

IMG_20150429_094946

Ett litet tips; borra hål ett par centimeter upp på spannen ni sätter tomaterna i så har ni en liten ”vatten-reservoar” till era plantor. Om du vattnar för mycket rinner det ut men varma dagar så har plantan ändå lite extra vatten i botten att ta av.

IMG_20150429_095233

Och ytterligare ett litet tips som jag fick till mig för en del år sen är att redan nu förbereda snöret som man ska binda upp tomaterna med. Under förutsättningarna att tomaten är av en sort som SKA bindas upp vill säga. 😉 ”Red Pear” är det. Den ska både tjuvas och bindas upp. Och för den delen så kan även busktomater behöva lite stöd men det brukar räcka med en bambukäpp.

 IMG_20150429_100005

Bara att knyta fast snöret i ena sidan och sen försiktigt vira snöret om den nedersta delen av stjälken, måtta till ett par meter snöre och lägga till sidan. Det går fortare än vad man tror tills dess att man behöver binda upp dom små liven.

Och vips! Så hade det gått två timmar. Tre med att sitta här och bubbla. Som det kan gå när man har roligt!

Nu ska jag svida om och bege mig ut en sväng med Vargen. Vi hörs! ❤

Kommentera

