Det tar sig som trädgårdsmästaren sa!

Det händer verkligen grejer hela tiden nu ute i täppan. Allt har antagit en intensiv grön färg och man bli nästan lite bländad och tagen av kraften.

Gick ut för att greja lite. Ingen plan. Bara en längtan ut. Ut till den ro och distraktion trädgården vaggar in mig i. Började ute i växthuset. Har läst om att man kan sätta topparna man klippt på luktärten och på så sätt få fler plantor. Och det är ju aldrig fel. Alltså var jag tvungen att testa. Först satte jag dom i vatten men fick sen rådet att sätta dom direkt i såjord i toarullar och som av en händelse så hade jag just hittat tre toarullar inne på Minis rum. Allt sker av en mening. 😉

IMG_20150426_094144

Sen rullade det liksom på. Från växthuset ut i rabatterna och de sista rosornas beskäring. Vidare till pallkragarna där rädisorna börjat gro och när jag lyfte på fiberduken över potatisen så såg jag det här;

IMG_20150426_135740

Dom växer och frodas! Det verkar fasen som det kan bli alldeles egna nypotatis till midsommar! Wow liksom! Passar bra. När dom är uppe ska det sås rödbetor och rättika. I växthuset frodas broccolin och jag siktar på att sätta ut dom nästa helg. Dom får avhärdas den här veckan. Sen åker dom i jorden i nästa pallkrage. Löken jag sådde har oxå börjat gro i sina byttor ute i växthuset.

IMG_20150426_124451

Och sen när jag ändå var där ute så fick jag grävt upp och flyttat en del perenner. Jorden är våt av gårdagens regn så det var perfekt läge. Delade en stor klump daggkåpa och satte den så den ska bli kantväxt i en av rabatterna. Pionen jag räddade från en rabatt för några veckor sen åkte ner i en annan rabatt ihop med höstflox och daglilja.

IMG_20150426_143335

Sen fick jag ett infall och klippte av några toppskott på en av mina klematis. Satte dom i en genomskinlig orkidé-kruka med så-jord. Har jag tur så får jag någon ny klematis-planta till ett av mina armeringsnät helt gratis. Om inte så får jag väl köpa så småningom. Har Blomman för Dagen som kan klättra där i år om det kniper.

IMG_20150426_142212

Så där lagom till jag var ”färdig” med grävandet så började det regna. Kunde inte tajmat det bättre. Det var ok att gå in från trädgården nu. Jag har tankat energi och finurlat på allt vad jag skulle vilja hinna göra i år. Gjuta. Köpa bärbuskar. Bygga ut mitt pallkrageland. Fixa till en wood-land-rabatt under granen. Gräva mer. Odla mer!

Men först? Ska jag göra årets första rabarber-paj!

IMG_20150426_134957

Hoppas ni haft en fin söndag!

Kommentera

