Bästa vänner…

Den hör fredagens tema i ”Blommig fredag” är bästa vänner. Som jag har klurat på det idag.. Bästa vänner… Att en del växter funkar extra fint ihop som tull exempel lökväxter och funkia, lavendel och rosor, lök och kål är rätt känt. Och inget jag ville skriva om.. funderar på min trädgård igen.

Bästa vänner.. Hmm… Det måste vara mina rosor. Troget återkommer dom varje år och blommar för mig om sommaren.

image

Samma gäller för de vårpigga dagliljorna. Och mina frodiga funkior. Trädgården över huvudtaget tror jag. Trädgården, den finns där för mig. När ångesten vrider sig i magen så går jag ut och är en stund i trädgården. Och trots att jag struntat i dem under flera år så tar den nu emot mig med en öppen famn.

-Kom och gräv!

Och jag gräver. Och odlar. Och gräver. Och odlar lite till. Precis som mina mänskliga vänner som så klart oxå finns där för mig, så dömer trädgården inte. Den bara lyssnar på känslorna jag inte sätter ord på. Och finns för mig. Varje dag. När som helst.

Jag och trädgården. Vi är bästa vänner. ♡

image

6 reaktioner på ”Bästa vänner…

  1. Jättefin beskrivning av din kära trädgård. Och visst är rosor underbara!
    Ja en trädgård kan få ta emot och höra mycket, jag vet. Sån tur att den finns där…
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Eva

    Gilla

  2. Jag förstår precis vad du känner när ångesten vrider sig i magen. Helt seriöst tror jag inte att jag hade överlevt utan att ha trädgården som medicin…

    Kram

    Gilla

Kommentera

