Just nu i täppan…

Det händer lite i täppan nu. Varje dag förundras jag över växtkraften i rabatterna och ute i växthuset. Salladen som jag sått i  omgångar i olika tråg ute i växthuset växer så det knakar. Tomaterna som länge stått och stampat i sina små krukor har efter att jag satte på värmen ute i förrådet och gödslat med svag näring, har äntligen tagit fart. Jag sådde tre sorter och två ser riktigt lovande ut. Den tredje, en ny sort; Pink Charmer ser däremot lite halvtrist ut. Hoppas den tar sig. Å andra sidan tror jag inte att jag lär lida brist på tomater oavsett. 😉 Jag är liksom rik på det sättet. Bar nämligen ut en hel back med tomatplantor ut till växthuset idag. Nu får dom stå där ute dagtid åtminstone.

image

Igår var det även premiär för att så ute i mina pallkragar. Jag har förvånat mig själv och gjort ett schema över hur jag ska så i år. Och jag förvånar mig själv ännu mer genom att följa det.

image

Det är en aning i tidigaste laget men jag läser om dom som sår i högre zoner än jag så jag ger det ett försök. Igår blev det rädisor ”Esmeralda”, Mangold-fröna som jag fick av en kollega och så de röda morötter ”Red Samurai”. Jag delade upp den ena pallkragen på hälften, rädisor på halva, mangold på andra halvan. När det gällde morötterna så sådde jag med tanken att jag ska sätta varannan rad salladslök (håller som bäst på att förgro den här inne i köket..), varannan morot. Lär vara bra att plantera ihop. Vi får väl se.

IMG_20150420_151143

image

Mina pallkragar är kanske inte den fräsigaste synen i trädgården just nu, väl insvepta i fiberduk men det kan jag leva med. Har aldrig direkt utnyttjat fiberduk så här så det ska bli intressant att se vad det kan göra för mina odlingar. Det bästa vore att bygga någon form av ram till fiberduken eller använda elrör att spänna över men så länge inget växer så funkar det att göra så här. Jag har hunnit fixa rör eller dyl tills det grott och börjar behöva höjd. Framför allt broccolin behöver skyddas med fiberduk för ohyra men dom kan jag inte sätta ut mina små broccoliplantor än oavsett. Lite is i magen får jag ha men tänkte börja avhärda dom i nästa vecka. Jag behöver tömma ur växthuset lite.. 😉

image

Apropå växthuset så har melonen grott nu. Alla sex fröna! Ehm.. Det hade räckt med en eller två.. Nåja. Det löser sig nog med det. Finns nog någon i min närhet med växthus som kan förbarma sig över en melonplanta. Det ska bli riktigt kul att följa melonen. Har aldrig odlat det tidigare. Tänk att få skörda en solvarm melon senare i sommar? Mmm… Det är livskvalité det!

imageimage

För övrigt så blommar tulpanerna som jag inte minns jag grävt ner väldigt vackert och jag noterar för mig själv att till hösten måste jag sätta tulpaner och vitlök. Men först mer vår och sommar…

Ha en fin tisdag!

Kommentera

