Alla frö i huset!

Släntrade ut efter kvällsmaten till växthuset. Efter kom Mini. Bärande på sin stora transformers-figur som han ärvt efter Storebror i ett par alldeles för stora blommiga foppa-tofflor. Med en bestämd duns sätter han sig på golvet på en dyna medans jag pysslar med småplantorna. Solen skiner genom glasen, det är strax över 20 grader där inne och idyllen vore total OM det inte vore för Minis långa kedja av svordomar över action-figuren. DEN gubben var rätt billig där ett tag. Ler lite för mig själv när jag hör honom, kan höra mig själv hur jag är när något strular. Noll tålamod och strulande prylar är ingen bra kombo för varken Mini eller mig. Härdsmältan är ett faktum.

IMG_20150419_183845

Men för övrigt? Svordomarna till trots så njuter jag av hans sällskap. Lyssnar på hans röst samtidigt som jag drar in doften av oregano och kryddtimjan. Han undrar vad jag gör och jag berättar. Låter honom lukta på kryddorna, plockar ett sprött sallatsblad och låter honom smaka. Visar och berättar. Tre minuter senare tappar han intresset men det gör inget. Vi filosoferade tillsammans ett tag. Kanske så sådde jag ett frö i mitt lill-frö så att han en dag själv upptäcker glädjen i att odla? Jag minns ju själv när Far grejade i vårt trädgårdsland när vi var små. Det var inget avancerat. Jordgubbar, potatis, dill och gräslök. Morötter ibland. Men ändå. Jag minns det. Och jag minns att jag trivdes att greja där med min pappa. Just den känslan hoppas jag att jag kan förmedla till Mini. Samhörigheten.

IMG_20150419_184151

Det växer så det knakar nu. Både under ljusrören och ute i växthuset. Den senaste omgången av plocksallat som jag sådde för dryga veckan sen har redan tittat upp. Det är inte utan att jag känner mig rik. Kunna skörda något jag sått och rått om. Mer ekologiskt och närodlat kan det inte bli.

IMG_20150419_184849

Ha en fin kväll… 

Kommentera

